דף הבית / כלכלה / כסף / על הכלכלה הישנה

על הכלכלה הישנה

דעה: הכלכלה החדשה היא כלכלת המידע. הדברים הפכו לנושאי המידע. המשאב העיקרי ביותר שמופעל בכלכלה החדשה, הוא משאב האישיות.

"היד הנעלמה" של אדם סמית היא מטאפורה שמסבירה איך התנהגותם של אנשים רבים מתואמת ללא החלפת מידע ביניהם בצורה ישירה, אלא על ידי "היד הנעלמה" שהיא המחירים. הצרכן רואה את המחירים ובוחר את הזול מביניהם, אם יש יותר מדי מוצרים אז המחיר יורד.

אך ישנה גם "היד השנייה", שמתאמת את פעילות החברה. אצל אדם סמית בני האדם עקבו אחר המחירים, כאשר בני האדם-הצרכנים של "היד השנייה" עוקבים אחר המאפיינים, האייקונים (הסמלים), כגון מי לובש מה, באיזה אוטו נוסע, מה הוא קורא. באמצעות התצפית הזאת האנשים בוחרים לעצמם את החברים, קהילות, מודלים לחיקוי, דוגמאות, מגמות. ועל מנת להחזיק מעמד גבוה במועדון הזה, חייבים להצטיין ולהתבדל. הכלכלה החדשה היא משחק בסימנים של עשירים. כל השאר רק מחקים.

התייחסותי: הכול חולף, מפני שהאגו שלנו משתנה, ופתאום מסתבר שרבים כבר אינם מתעניינים במשחק החיקויים, מופיעה התנכרות, אדישות ודיכאון, שהיא מחלת המאה. הרצונות מתחלפים, כאשר הרצונות החדשים אינם ברורים ושואפים למשהו מופשט. זה מתרחש בתוך האדם, אמנם מבחוץ ישנה אבטלה שמאיימת, חוסר וודאות ביחס לעולם ולמחר. חסר הרצון והחשק להשתתף ב"מרוץ הכלבים" אחרי קניית המוצרים ולרצות את אלה שמרוויחים על חשבונך. זמנו של אדם סמית עבר…

ידיעות קודמות בנושא:
כלכלה חדשה
משק תחרותי או איזון אינטגרלי?
כלכלת האושר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest