דף הבית / חינוך, ילדים / עידוד שמקנה כוח

עידוד שמקנה כוח

laitman_2010-11-09-11_6842.jpg

שאלה: דיברנו על כמה חשוב להתחיל להשתמש בסמלי הצטיינות ברמה האינטגרלית, בפרסים למיניהם…

תשובה: אנחנו צריכים לקחת בחשבון סוגים שונים של חיזוקים, לא חומריים אלא סימליים. במילים אחרות, סימני הצטיינות, כמו: פרסים, תעודות, תארים, כל מה שמקנה לאדם כדאיות של העלאה נוספת, של השגת המטרה. כך זה גם ייחשב לעצמו כמעבר לרמה הבאה.

בתנועה האינטגרלית מאוד קשה להגדיר את עצמך ביחס לאחרים, מכיוון שבתוך כל אדם כל הזמן מתרחשת עבודה פנימית שמכוונת לתיקון עצמי, להתקשרות לגוף אחד, לאורגניזם אחד.

אם החברה מעודדת אותך, ללא ספק, זה מצוין. וכשהיא מחזקת אותך דרך בן-הזוג, דרך הילדים, אז אתה מרגיש כוחות עצומים מזה שקרוביך מכבדים אותך ומעריכים אותך.

הערה: למה אתה מתכוון, כשאתה אומר "חיזוקים לא חומריים?".

תשובה: אני לא מתכוון לתגמול כספי, לא לכסף, אלא לסימני הצטיינות. מבחינה זו, לא יכול להיות אחרת. לדוגמה, מדריך שסיים קורס בהצטיינות, יקבל גם סמל וגם תואר נוסף, ואולי גם כתפיות או משהו אחר.

הערה: אמרת "כתפיות" ומייד נזכרתי בצבא. אנשים משקיעים הרבה מאמצים כדי לקבל איזה רצועה על הכתפיים, שלמעשה לא שווה כלום. האם גם אנחנו יכולים להשתמש בזה?

תשובה: בהחלט. בכל הסוגים של החיזוקים. העיקר המטרה. ככל שאדם יותר ישתוקק למטרה, אפילו אם בינתיים זה עבור הרצועה על כתפיו, אז כשישיג את היעד הוא כבר לא ישים לב לרצועה, מכיוון שהמטרה עצמה תהיה לו חשובה. אבל עכשיו אנחנו מעודדים אותו כמו שמעודדים ילד קטן, הכי חשוב לנו שהוא ישיג את המטרה.

הערה: האם זה יכול להיות בצורה של לוח הצטיינויות כמו שהיה נהוג בעידן הסובייטי?

תשובה: כמובן. אגב הממשלה הסובייטית הייתה עם כוונה מאוד נכונה, אך המימוש לא היה נכון. ולכן הכול התפרק. אילו הכול היה מבוסס על חינוך, חינוך אמיתי ולא דיכוי, שהכריחו אנשים בכוח להתאחד, הכניסו אותם לקולחוזים (משקים שיתופיים) ועוד, אולי הכול היה מצליח באותה התקופה. בימינו, מדובר כבר על הכרחיות, לעומת אז, שזו היה רק אפשרות.

הערה: משמעות הדבר היא שכל זה לא היה מבוסס על אפס?

תשובה: לא, לא, בשום פנים. לאנשים הייתה מטרה. ראשית, במובן מסוים היה שוויון יחסי. היתה תרבות משותפת, חלקם שקר, היו אידיאלים אמנם שקריים אבל עדיין, אידיאלים. אנשים גדלו בצורה שונה לגמרי. למרות כל העיוותים והכיעור שהתלוו לתהליך לכפות את זה על האנשים, התיאוריה עצמה היתה בעיקרון אינטגרלית, נכונה.

מתוך שיחה מס' 9 על החינוך האינטגרלי, 15.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מה קובע את התקנון של קבוצה?
הארה מהעתיד
קבוצה מאוחדת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest