דף הבית / חינוך, ילדים / עוברים ללמידה משמעותית (חיים חדשים – 590)

עוברים ללמידה משמעותית (חיים חדשים – 590)

הבעיה בחינוך היום היא שאיננו יודעים איך לבנות אדם, לספק לילד כלים לבנייה עצמית. לכן במאה ה-21 זכינו להישגים בטכנולוגיה ובמדע, אבל האנושות עצמה ניראת ומתנהגת כמו פרא אדם. (הרב ד"ר מיכאל לייטמן בשיחה עם אורן לוי ויעל לשד-הראל)

תוכנית הטלוויזיה "חיים חדשים" בנושא "עוברים ללמידה משמעותית".

לצפייה/האזנה: WMV וידאו | MP3 אודיו | MP4 וידאו

להורדת התוכנית: WMV וידאו | MP3 אודיו | MP4 וידאו

תקציר השיחה:

הבעיה בחינוך היום היא שאיננו יודעים איך לבנות אדם, לספק לילד כלים לבנייה עצמית. לכן במאה ה-21 זכינו להישגים בטכנולוגיה ובמדע, אבל האנושות עצמה ניראת ומתנהגת כמו פרא אדם.

אם נתמקד בישראל, אז זו ממש בושה. איבדנו את הערך המקורי ליסוד שלנו "ואהבת לרעך כמוך". צריך ללמד פסיכולוגיה, התנהגות אדם עם עצמו, עם אחרים, בבית, בחברה, בטבע. ללימוד היום חסר את הכיוון הנכון, המטרה היא ללמוד להתקשר בטוב לכל אדם באשר הוא.

הילדים צריכים לראות שמעריכים אותם, רק לפי יכולת החיבור שלהם לאחרים. אם נדע להתקשר נכון זה לזה, נוכל לחבר את הידע האישי שיש לכל אחד, ולפרוח יחד. היכולת הזו חסרה בעולם בכלל, אין שיתוף ידע, אלא תחרות אגואיסטית הרסנית.

בית הספר צריך לבנות מכל כיתה וכיתה חברה ידידותית, שכולם בה תומכים זה בזה. האווירה התחרותית, הכוחנית והאלימה בבתי הספר, מפריעה לילדים לקלוט את החומר. גם סטארט-אפ מבוסס על חיבור, אנשים עם רעיון בסיסי מתחברים ומפתחים אותו יחד. הגישה של לעשות מכל ילד שפיץ במשהו עבר זמנה, היום צריך לחנך לחיבור בין אנשים.

יש לכך השלכות בחיים. לדוגמה, רבים מתגרשים כי אינם מסוגלים להסתדר זה עם זה. יש לשנות את האווירה בכיתה לכיוון של תחרות טובה: מי יותר עוזר לחברים בכיתה. הכיתה מגיעה להישגים יחד. המורה נותן שאלות וכולם יחד בונים פתרון משותף.

המורה בודק את השיתוף ביניהם בזמן העבודה, את רמת החיבור, את איכות הקשר. עם חינוך כזה נקבל חברה עתידית מאוחדת, במקום השנאה ההדדית שמפוררת אותנו היום.

מה יניע ילד עצלן לקחת חלק במשימה הקבוצתית? האווירה הכללית תגרום לו להשתלב. באווירה תחרותית אישית, מעטים בלבד רצים קדימה. באווירה קבוצתית כולם מעורבים. הכי חשוב זה ללמד ילדים איך להיות יחד, זהו הדבר המרכזי שיצטרכו בעולם של המחר.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest