דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / סיפורים קצרים. עלייה להר סיני

סיפורים קצרים. עלייה להר סיני

לאחר שעברו את כל שלבי החיים במצרים ויציאה ממנה, עָם ישראל מגיע למצב שנקרא "הר סיני". הוא מתחיל להבין שהוא ניצב מול הר עצום של רוע, כי "סיני", זו שנאה הדדית, דחייה עמוקה בין בני אדם, הרבה יותר גדולה מאשר במצרים.

ואם, בהימצאם במצרים או בבבל העתיקה, הם לא הבינו את זה ולא היו מודעים לזה עד הסוף, אז עכשיו הרע מתגלה במלואו לפניהם.

לכן העָם נמצא במבוכה, אובד עצות ואפילו לא מתאר לעצמו מה לעשות. אבל משה מרגיע אותם, מבטיח ליצור ולהסדיר את המגע בינם לבין הבורא. זהו התפקיד שלו, כי הוא מהווה חוליית מעבר בין עָם ישראל והכוח העליון. ללא ההדרכה והעזרה שלו, ללא הקשר שלו עם הבורא, אנשים לא היו יכולים לעשות שום דבר.

הוא עולה להר סיני. ואילו העָם לא מרגיש את המגע הזה ולכן הוא מוכן לחזור למצרים. עבורו העיקר, זה להרגיש, שיש בידיים שלו משהו, להיאחז במשהו! השנאה מפחידה את האדם הקטן.

תתארו לעצמכם שאתם חיים בבית רב קומות שבו כולם שונאים אתכם שנאה עזה. אתם מפחדים לצאת מהדירה, לפתוח חלון, מרגישים מכל הצדדים זרמים של כזאת שנאה, שאתם מאבדים את היכולת לישון, מאבדים תיאבון. זהו מצב נורא! אותו הדבר מרגישים אנשים שניצבים מול הר סיני. מתגלה להם הטבע האמיתי של האגו שלהם והם רואים שהם לא יכולים להתגבר עליו בשום צורה, כי הקשר עם הבורא שלא מזמן עזר להם, כבר איננו.

אבל משה מבטיח להם שיעלה עד לדרגת הקשר הזה, יצור מגע ביניהם ויוציא אותם מהשנאה הזאת. כי רק הוא מסוגל להתעלות מעל ההר של האגו. אבל זו בסך הכול תכונה אחת קטנה שבנו.

ברגע שהוא מתנתק מהעָם, הם מאבדים תקווה להתקשר עם הבורא, ואת ההצלה היחידה הם רואים ביצירת "עגל הזהב", שכפי שנדמה להם, יכול לקשור אותם ביניהם. אין להם במה להיאחז יותר.

הם מוכנים להוריד מעצמם את תכשיטי הזהב ולתרום אותם, רק כדי שמשהו יאחד אותם. כי בהשוואה לשנאה הענקית, האגו הקטן הזה שמגולם על ידי "עגל הזהב", לפחות חלקית, באופן אגואיסטי, מקשר ביניהם.

משה, כשיורד מהר סיני, הוא מתקרב אל העָם, בכך שרוצה דרכו לחבר אותם לבורא וליצור ביניהם מגע, אבל הוא רואה שהם שוב משתחווים לאגו שלהם (ל"עגל הזהב"). אז הוא שובר את לוחות הברית, את ספר ההוראות שקיבל על הר סיני, שעכשיו לא מתאים לעָם, כי הוא נפל לדרגה אחרת לגמרי.

משה שוב עולה להר, כלומר מעל לאגו, ובהתחברו מעליו עם המדרגה העליונה של השפעה ואהבה, הוא מקבל מהבורא ספר הוראות שני. כשיורד מהמדרגה הרוחנית הזאת למטה, הוא מעביר לעָם את תוכנית האיחוד: גילוי הבורא בהתקרבות ובאיחוד הפנימי שלהם ביניהם.

התוכנית כוללת את כל החוקים העיקריים של התורה, שהחשוב והעיקרי שביניהם הוא, "ואהבת לרעך כמוך". והעָם מוכן לקיים את זה ולהתאחד.

היום שבו משה יורד בפעם השנייה מהר סיני, נקרא "יום כיפור". הוא מביא לעָם את לוחות הברית, כלומר את עשרת התנאים כנגד עשר מכות מצרים. בזה שהם מבצעים את התנאים האלה בדרגה הרוחנית, הם מגיעים לכזה איחוד שביניהם מתגלה הבורא, והם מתמזגים איתו באיחוד מלא. וזוהי מטרת התיקון שלהם.

מתוך התוכנית "סיפורים קצרים", חלק 2, 22.10.2014

ידיעות קודמות בנושא:
סיפורים קצרים. חציית "גבול מצרים"
סיפורים קצרים. התפתחות קבוצת אברהם: "יוסף"
סיפורים קצרים. התפתחות קבוצת אברהם: "יעקב"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest