דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / סוד מעשה המרכבה

סוד מעשה המרכבה

מיכאל לייטמן

זוהר: פרשת בהעלותך, סעיף מ"ג: שבעה קשרים בע"ב שמות, שמתקשרים בהם, בכל קשר וקשר, ג' אבות, חג"ת, וארבעה אחרים, נהי"מ. הראש של ע"ב שמות, ג' ספירות חב"ד, המכונים ראש. והאמצע שבהם, המלכות, הם בקשר אחד. משום שאלו חכמה ובינה, הם שחפרו באר המים, המלכות. כמ"ש, באר חפרוה שרים. שהם חכמה ובינה. וע"כ, החו"ב דעת עם המלכות הם בקשר אחד. קשר השני הוא, זה אל זה, כלומר ב' הקווים חסד וגבורה, שעליהם נאמר : ולא קרב זה אל זה. והם קשר אחד, המתחיל בג' יודים.

כאשר האדם מתחיל לבנות קשר עם הנשמות האחרות, הוא למעשה מתחיל להרכיב את דמותו, כי הרי אין באף אחד מאיתנו את המבנה העצמי שלו. הנשמה של כל אחד נבנית סביב הנקודה שבלב שלו מהחיבור של רצונות זרים אליה. כלומר, היא נבנית מחיבור עם נקודות שבלב המשתוקקות לאותה המטרה. כל אחד נשאר כנקודה, כטיפת זרע וכל מה שנרכש על ידו, מופיע מתוך הקשר עם הנשמות האחרות.

בסיכומו של דבר נוצרת מערכת קשרים בין הנשמות, כל אחת מורכבת מעצמה ומאחרות. המערכת הזו מתגלה לאדם ונקראת "מרכבה". "מעשה המרכבה" נחשב לסוד גדול רק עבור אלו שלא השיגו אותה עדיין, שלא גילו אותה.

מדובר על גובה המדרגה הרוחנית וכאשר תשיג אותה, תהפוך לבורא. כלומר, תדע כיצד ליצור את הקשר שלך עם הנשמות האחרות, כי הרי השגת את כל המבנה של הנשמה הכללית של אדם הראשון.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 18.02.2010

רשומות קודמות בנושא:
נדאג שהאדם הזה יחיה!
פאזל של 7 מיליארד חלקים
קביעת המטרה זה הכי פשוט

3 comments

  1. לרב לייטמן ,

    קוראים לי טהר מור, ואני בן 14. אבי ואימי החורגת לומדים קבלה, ואני שומע את דבריהם ברקע כבר הרבה מאוד זמן. לאחרונה הגעתי לפיסת מידע שהטרידה אותי מאוד. בכל הכרוך לשיעורים, לנשים וגבירם , אסור ללמוד יחד. שאלתי והתעניינתי , והסבירו לי כמה מהנקודות הבאות , אך עדיין לא באתי על סיפוקי. אמרו לי , שבאופן הבסיסי ביותר , פיזית , הדבר הינו מסיח דעת , וצריך ריכוז מירבי בכדי ללמוד. אז שאלתי מה הרעיון , אם כל המהות של הקבלה זה איחוד, ובעצם כאשר מגיעים לאופן הפרקטי של הלימוד, מפרידים בינינו? אני לא אומר שזה צריך להפוך שיעור פנויים פנויות , אבל אז אמרו לי שזה הפרדה לצורך ריכוז ועלייה בדרגות רוחניות. אז אם תוכל לענות לי על השאלות הבאות , אני אעריך זאת מאוד: האם גם ברמה גבוהה של הבנת הקבלה, מפרידים בין גברים לנשים?

    האם למשל , אם גם אישתך הייתה מקובל , אז הייתם לומדים יחד, או שעדיין היו מפרידים ביניכם? אם עדיין היו מפרידים ביניכם , אז איך אנשים אמורים באמת להפוך לאחד אם הם לא לומדים יחד , ופותחים בדיונים מול "גוף מלומד" אשר ייתן להם נקודות מבט שונות? ואם לא , אז למה אי אפשר להרגיל את הלומדים מלכתחילה ללמוד יחד , ובכך להגביר את תחושת הגיבוש והאחדות? אם באופן הלימודי , מפרידים בין גברים לנשים , אז לא גם באופן האיחודי?

    ואם באמת הכל איכשהוא ייפתר, וכולם ייגיעו לגמר תיקון , ויהיו לרוח אחת, אז מה יהיה עם גופינו? הרי , הוא לא יעלם , עקב חוק שימור החומר , אז מה ייקרה? האם ננטוש את גופינו ונעלה לגן העדן ? האם יש מישהו שבאמת יודע את התשובה לכך? והאם זה משהו שצריך עשרות שנים בכדי לתפוס אותו , או משהו שאני אוכל להבין?

                                                     תודה מראש, טהר מור.

  2. ואלרי מנהריה

    לטהר מור!

    כי זו היא דרך העולם\שבו תמיד יש נעלם\המסתנן בהישרדות\בגלל אובדן היעילות\ בין אם תחליט שזה חכם\או האכזרי ומתוחכם\אבל לא תשנה דבר\כי זה הוא חלק הניכר\בהתפתחות של כל דרגה\בדרך לאותה פסגה\המסתירה את התשובות\שגם לזה ישנם סיבות\ ומה שהאדם יצר,\בטבע אין כזה דבר\ששמו קיצור של הדרכים\והידלגות על השלבים\ ורק נבין שהעולם \וכל דבר שבו קיים\בעל שורת משמעויות\שלא תמיד הן מתגלות\לכל אחד ,בכל מצב,\בכל דרגה,בכל שלב.\אלא בסדר הנכון\בוחר רק כוח העליון!!!…

  3. טהר מור היקר והמקסים.

    כאישה –

    התרגשתי מאוד מדבריך.

    כאמא –

    ילדים רגישים כמוך גורמים לי להאמין שהעולם יכול להיות מקום טוב.

    כמחנכת –

    אני מאחלת לעצמי הרבה תלמידים מאתגרים כמוך, עם חשיבה פתוחה, סקרנית, רגישה וכמו שאומרים כאן – עם חסרון.

    כתלמידה בבני ברוך כ-4 שנים –

    חשבתי רבות על דבריך ונראה לי שכשנהיה מתוקנים, כבר לא יהיה הבדל בין אישה לגבר – כמו שהרב כותב כאן למעלה "תדע כיצד ליצור את הקשר שלך עם הנשמות האחרות, כי הרי השגת את כל המבנה של הנשמה הכללית של אדם הראשון." – נשמות אחרות זה גם נשים וגם גברים. וגם אדם הראשון לפי מה שאני מבינה מהתורה הרי נברא זכר ונקבה ביחד "כז וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ  זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם." (בראשית א)

    וכל זמן שאנחנו עדיין בגופים, אנחנו עדיין מושפעים מהיותנו גבר או אישה, כמו בגשמיות שאנחנו שונים – כך בוודאי ברוחניות ויש כאן הרבה פוסטים של הרב שמסבירים את זה. אני רק יכולה להעיד מהחוויה האישית שלי בכנס האחרון, שהיה משהו מאוד משחרר בזה שהייתי בתוך קבוצת בנות ולא בקבוצה מעורבת. זה מוריד הרבה מהמתח שנוצר באופן טבעי, אין מה לעשות. טבע זה טבע.

    לחיים על תגובה שלך.

    אור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest