דף הבית / נקמה, מפלתו של האגו

נקמה, מפלתו של האגו

שאלה: מה המקור לרגש הנקמה באדם?

תשובה: רגש נקמה בא כתוצאה ממפלה קשה מאוד לאגו, מאגו שחווה השפלה. במצב כזה האדם מוכן לעשות הכול, אין לו ברירה אחרת. במצב שבו פוגעים בנקודה המרכזית ביותר של האגו שלי, אם מראים לי שאני "אפס", ולא משאירים לי אפשרות להתקיים, ההרגשה  הזו מעוררת בי נקמה. אם החשבתי את עצמי גבוה יותר ו"הדיחו" אותי מאותה פסגה, הראו לי שאני שום דבר, אז נוצרת בי תגובה קיצונית כלפי הגורם שהוליד בי את אותה הרגשה. במצב הזה אני לא רק מוכן להרוג, לשרוף, לרמוס, אלא גם רוצה שהגורם ייעלם מהעולם הזה בכל דרך שהיא!

שאלה: האם אפשר לעורר רגש כזה אצל מקובל?

תשובה: בוודאי, מקובלים חווים רגשות בצורה חדה הרבה יותר מאחרים. אולם, המקובלים מבינים שהרֵגשות הללו נובעים מהבורא ובאים רק כדי שהאדם "ימשוך" את עצמו חזרה אליו.

שאלה: במצב של השפלה אדם ממוצע ינקום, מה יעשה מקובל?

תשובה: המקובל יתקן את עצמו עד שיגיע למצב שבו אותו רגש לא יורגש בו כהשפלה אפילו במעט, מפני שאותו רגש נובע מהבורא ולא מאף אחד אחר. כי "אין עוד מלבדו".

שאלה: מדוע בקרב עמים מסוימים הנקמה נמצאת בדרגה של מסורת ועוברת מדור לדור, ואילו בקרב עמים אחרים לא?

תשובה: זה קשור לחינוך ולתקופה שבה חיים. היו תקופות שבהן "נקמת דם" הייתה מנהג נפוץ מאוד. אי אפשר היה לסבול את המפלה והתבוסה של האגו, רק "דו-קרב" יכול היה "למחוק" את ההרגשות הללו.

במהלך ההיסטוריה נצפו לא מעט תקופות שבהן אדם שחש השפלה חזקה, חשב טוב כיצד לנהוג. היום האגו גדל מאוד עד כדי כך שהוא יוצר סביבו מנגנוני הגנה מיוחדים, אחרת על כל צפצוף צופר של מכונית חולפת היינו רואים יורים זה בזה. היום מקובל לא להתייחס לעלבונות, לסלוח, לא לנקוט בשום פעולה בתגובה לעלבון. כיום אנו בעצם חייבים לא לקחת ללב כדי לא להרגיש מושפלים, אף-על-פי שלמעשה החיים הם מקור עצום לשפלות.

מתוך שיעור וירטואלי, 21.08.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest