דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / ניתוח שבוצע על ידי רובוט 

ניתוח שבוצע על ידי רובוט 

שאלה: בבית חולים בלינסון בפתח תקווה נערך ניתוח להסרת גידול סמוך ללב. המפליא הוא שאת הניתוח ביצע רובוט. כשהחולה התאושש מהניתוח הוא קם והחל ללכת. למחרת שיחררו אותו לביתו ולא נדרש אפילו לתת לו משככי כאבים. התהליך הזה נראה כתחילתו של עידן חדש, אבל כיצד הסכים החולה לסמוך על רובוט?

תשובתי: ככל שזה נשמע פרדוקסלי, ניתוח כזה בטוח יותר. קרה לי פעם שטסתי במטוס פרטי והטייס הסביר לי שכאשר יש ערפל או בעיית נחיתה, הוא לוחץ על כפתור ה"טייס האוטומטי" שיודע להנחית או להאיץ את המטוס להמראה ללא עזרת טייס. מסתבר שהגענו כבר לכך שהטכנולוגיה עושה הכול.

שאלה: האם בגלל הטכנולוגיה תיעלם שורה של מקצועות?

תשובתי: ודאי, ורצוי שבהתחלה יהיו אלה מקצועות הקשורים לגוף האדם כמו כירורגיה, טכנאות שיניים וכו' מפני שבני אדם עושים הרבה טעויות, וגם השחיתויות והשוחד פורחים במקצועות אלה ואילו רובוט אינו זקוק לכסף. לכן יש תחומים רבים שהרובוטיקה יכולה להחליף את האדם.

שאלה: אם הרובוטיקה תתפוס את מקום האדם, במה הוא יעסוק?

תשובתי: האדם ישכב בבטלה ויחשוב על החיים הטובים, אבל חיים טובים לא יהיו בכל מקרה, וכל עוד הוא לא ימצא אותם יהיה לו רע עם או בלי רובוטים, כי רובוטים לא יביאו אושר לבני אדם. הבעיה היא שאנחנו מתפתחים בתוך הרצון שדוחף אותנו לשאלה על משמעות החיים, ואם היינו יכולים למחוק את הרצון הזה ולא לחשוב או להרהר בשום דבר היה טוב.

יחד עם הרצונות הגדלים מופיעות יותר ויותר שאלות על משמעות החיים, לכן נעלמת פתאום ההתעניינות בשאלות כיצד להיות בריאים, חזקים, שבעים ורגועים, וגם שאלות כיצד ליהנות מחופשה באי מסוים, או ממופע במועדון לילה. הכול נהפך לחסר משמעות, לא נעים ואפילו דוחה, ואין זה תלוי בנו.

הבעיה היא בהופעת סוג חדש של רצונות באדם שמכוונים למעלה מקיומו הגשמי, לכן גם אם נספק לגופינו  נוחות מירבית זה לא ייתן לנו דבר. וגם אם ניצור תשתית שתעסיק אותנו מהבוקר עד הערב, כמו בדיסנילנד, ונשתולל כמו ילדים, בכל מקרה לא נוכל להתנתק מהמציאות, מפני שההנהגה העליונה של הטבע סימנה את הדרך כדי להביא אותנו לגילוי משמעות החיים. אי לכך לא נוכל לעצור ולהתנתק מהמחשבות האלה. נדמה לנו שאנחנו מחפשים משהו, אבל למעשה אנחנו מחפשים כל הזמן תשובות לשאלה על משמעות החיים. נצטרך לעבור את כל החוויות האלה ולהיווכח שהן לא מספקות אותנו והעיקר עוד לפנינו, כלומר קבלת תשובה מדויקת לשאלה על משמעות החיים, לכן רובוטים לא יעזרו לנו, ועדיף להסתדר בלעדיהם. אבל כדאי לשאול למה לנו לב אם הוא יהיה כל הזמן מכווץ בהרגשת כאב נוראי וריקנות.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 5.1.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest