דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / ניסויים בפסיכולוגיה חברתית

ניסויים בפסיכולוגיה חברתית

ניסוי הקונפורמיות (כפיפות לקבוצה) שביצע הפסיכולוג האמריקאי סולומון אש:

מסבירים למתנדב שהוא עומד לעבור מבחן בתפיסה חזותית. הוא אינו יודע ששאר המשתתפים הם שחקנים, והוא היחיד שבאמת משתתף בניסוי. המבחן הוא בנוגע למידת ההתאמה לקבוצה.

מראים לכולם תמונה עם ארבעה קווים. שניים מתוך הקווים הם זהים בעליל. מבקשים לבחור אלו מבין שני הקווים הם זהים. כל השחקנים עונים תשובה לא נכונה. המתנדב נבוך, אך הוא עונה את התשובה הנכונה, ובכך אינו מתאים את עצמו לאחרים.

מראים לכולם תמונה נוספת. כל השחקנים עונים שוב תשובה זהה שאינה נכונה. אך המתנדב הולך בעקבותיהם ועונה את אותה התשובה השגויה. תוצאות הניסוי תמיד זהות.

מסקנה: אנחנו תמיד באים לידי הזדהות עם הקבוצה. אנחנו יצורים מאוד חברתיים. אנחנו מאוד רגישים למה שהאנשים סביבנו חושבים. אנחנו רוצים למצוא חן בעיניהם. אנחנו לא רוצים להיראות שונים, ולכן אנחנו הולכים בעקבות הקבוצה, גם אם איננו מאמינים במה שהם אומרים. הדינמיקה הקבוצתית היא אחד הכוחות החזקים ביותר בפסיכולוגיה האנושית.

אש מסביר את הכפיפות לקבוצה על ידי עיוות שמתרחש אצל המתנדב בשלוש רמות: תפיסה, שכל ישר ומעשה. ברמת המעשה, המתנדב חושב שכל השאר טועים, אבל בכל מקרה הולך בעקבותיהם. ברמת השכל הישר, המתנדב מרגיש שקיים קונפליקט, אך הוא דוחה את השכל הישר שלו, בעודו חושב שהרוב צודק. ברמת התפיסה, תפיסת המתנדב באמת מתעוותת על ידי תשובות הרוב.

בכל מקרה, הניסוי מוכיח את ההנחיה של חכמת הקבלה: ליצור סביבנו או להביא את עצמנו לסביבה כזאת, שתהפוך אותנו למה שהחלטנו להיות בעתיד. הסביבה היום – היא אנחנו מחר.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest