דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / מתי תיפול חומת הברזל הזאת?

מתי תיפול חומת הברזל הזאת?

שאלה: מדוע אתה והקבוצה המרכזית שלך נראים בחיצוניות כדתיים, אם אתה מסביר שהדת אינה מסייעת להתקדמות הרוחנית? לא עדיף להיראות בצורה יותר חילונית, כדי להיות קרובים יותר לבני האדם ולכל העולם?

תשובתי: אינני חושב שזה צריך להפריע לאנשים. לומדים אצלנו תלמידים שונים ואיננו אומרים לאף אחד כיצד עליו להיראות. ואם החברה שלנו כבר ידועה ומוכרת בעם, העם צריך לדעת שאיננו מחזירים בתשובה ואיננו מחייבים בשום פעולות דתיות גשמיות. אנשים מגיעים אלינו כדי לתקן את נשמתם, לגלות את העולם העליון ולהשיג את שורש נשמתם.

אנחנו עוסקים רק בתיקון הנשמה. זוהי מטרת חכמת הקבלה: גילוי הבורא לנבראים. והבורא מתגלה בנשמה המתוקנת. בדרך כלל האדם נשאר באותה המסורת שאליה הוא התרגל.

ובכל זאת, חכמת הקבלה הגיעה אלינו דרך האנשים שיצאו מהיהדות. לאחר חורבן בית המקדש, העם נפל ממדרגתו הרוחנית, והדת שנמצאת למטה, בעולם שלנו, החליפה את חכמת הקבלה. אך יחד עם זאת, בכל מאות השנים הללו, מרבי שמעון ואילך, חכמת הקבלה נמסרה ממקובל אחד לרעהו בשרשרת. וכך היא הגיעה עד אלינו בתור שיטת התיקון.

חכמת הקבלה לא הייתה שייכת לדת, שנשארה למטה. היא המשיכה להתקיים בין המקובלים בדיוק כמו לפני חורבן הבית. בין הקבלה לדת תמיד היה קרע, חומת ברזל.

אנחנו מקבלים היום את חכמת הקבלה כפי שהיא הייתה לפני חורבן הבית, ולכן היא אינה קשורה לדת העכשווית. אנחנו עוסקים בתיקון הנשמה.

עד החורבן, העם קיים את "התורה והמצוות" גם בכוונה וגם במעשה כאחד. בית המקדש היה קיים והייתה מתבצעת בו העבודה עם כל הכלים הדרושים, ודברים רבים היו תלויים במוצאו של האדם: כהן, לוי, ישראל. הענף והשורש התחברו יחד והאנשים תפסו אותם כדבר אחד.

לאחר מכן, הענף נותר למטה, בעולם הזה, ואיבד את הקשר עם השורש. השורש נשאר למעלה, מנותק. וכך עם ישראל יצא לגלות, כשנשארה לו רק הדת.

אולם עכשיו, עלינו לעלות בחזרה, ונקווה שאז נבין מהי חובתנו ונחזור לאותו המצב של הקיום המלא והשלם של התורה והמצוות כפעולות רוחניות. אינני יודע כיצד זה ייראה. יכול להיות שכבר לא נזדקק לפעולות הפיזיות, ויכול להיות שהפעולות הפיזיות יישארו, אך רק בעם ישראל. בעל הסולם כתב שאפילו בחברה המתוקנת לחלוטין, כל אחד יוכל להישאר בדתו, מפני שהדת היא מסורת תרבותית. כל זה אינו ידוע לנו כעת ועלינו לדאוג רק לדבר אחד: לתיקון נשמתנו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות", 20.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
קודם כל, תיקון הנשמה
מסנן רב-שכבתי לפני הכניסה
השרשרת שדרכה מועבר האור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest