דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"ו

מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"ו

חברים יקרים! אבקש מכם לשאול שאלות בהקשר לציטוטים של גדולי המקובלים. ההערות בסוגריים הן שלי (מ.ל.).

תרי"ג עיטין ותרי"ג פקודין

"בכמה מקומות בזוהר מכנה לתרי"ג מצוות – "תרי"ג עיטין דאורייתא" (עצות כיצד לתקן את הכלי), ובהרבה מקומות בזוהר קורא לתרי"ג מצוות – "תרי"ג פקודין" (האורות שצריכים להיכנס לכלי המתוקן), כי מתחילה מחויב האדם בשמירת (לבצע) התורה והמצוות כדי לזכך גופו (לזכך את עצמו מהאגואיזם) ולהגדיל נשמתו (השתוקקותו להשפעה ולאהבה), ואז נמצאים אצלו התרי"ג מצוות בבחינת (התיקון מסוג) "תרי"ג עיטין", דהיינו עצות, איך שיזכה סוף סוף לבוא לפני המלך (לעלות מעל האגואיזם) ולזכות לאור פניו, כי שמירת התורה (משיכת המאור) וקיום המצוות (תיקון תרי"ג הרצונות האגואיסטיים) מזככין אותו לאט לאט (מהאגואיזם הטבעי), עד שיזכה לאור פני מלך חיים (תכונת ההשפעה והאהבה הכוללת הכללית, מפני שאחרת אין תועלת לפעולותיו). ועל דרך שמובא בגמרא "מה אכפת לו להקב"ה בשוחט מן הצוואר או שוחט מן העורף (משמע שלפעולות המכאניות כשלעצמן אין משמעות!), אלא לא ניתנו תורה ומצוות אלא כדי לצרף בהם את ישראל" (כל מי שמשתוקקים לבורא, לתכונת "ואהבת לרעך כמוך").

אמנם אחר שנזדכך די צרכו (מרצונותיו האגואיסטיים), וזוכה לאור פניו ית' (תכונת ההשפעה), אז נפתחו עיניו ונשמתו (הרצון להשפיע), וזוכה להשיג (בתוכו) תרי"ג אורות הקדושים הנמצאים בתרי"ג המצוות (הרצונות המתוקנים), שהם סוד שמותיו הקדושים, דהיינו שבאים להשגתו, וע"י קיום כל אחת מהמצוות (תיקון הרצון) נוטל (בו) חלק האור המופקד בהמצווה, כי המצווה הוא סוד (משמעות הרצון) הכלי, ובו מלובש האור, דהיינו שם קדוש (תכונתו הפרטית. מ.ל.) השייך בפרטיות למצווה הזאת, שזהו סוד "נר מצווה ותורה אור", ואז נקראים אצלו תרי"ג מצוות "תרי"ג פקודין"".

בעל הסולם, הקדמת פי חכם

ידיעות קודמות בנושא:
מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"ה
מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"ד
מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"ג

One comment

  1. מה ההבדל במגמת היגיעה של האדם בין שתי הפקודות לעצות?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest