דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"ג

מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"ג

חברים יקרים! אבקש מכם לשאול שאלות בהקשר לציטוטים של גדולי המקובלים. ההערות בסוגרים הן שלי (מ.ל.).

מהי תפילה?

"זה ידוע שעיקר עבודה (הרוחנית, בתיקון הכוונה והיחס לבורא), היא הבחירה, היינו "ובחרת בחיים", שיהיה דביקות, שהיא בחינת לשמה, שעל ידי זה זוכין להיות דבוק בחיי החיים. ובזמן שיש השגחה גלויה, אין מקום לבחירה. ומשום זה (הפרצוף) העליון העלה המלכות, שהיא מדת הדין, לעינים (שלו). שעל ידי זה נעשה (בתוכו) הסתרה (ביחס לתחתון), היינו שניכר אצל התחתון שיש חסרון בהעליון, שאין גדלות בהעליון.

ואחר כך המדות דעליון מונחות אצל התחתון, היינו שהן בחסרון. נמצא שהכלים האלו (של העליון) יש להם השתוות עם (הרצונות והתכונות של) התחתון, היינו כמו שאין חיות לתחתון, כך (נדמה לו ש)אין חיות במדות העליונות. היינו שאין לו שום טעם בתורה ומצוות, שהן בלי חיות.

ואז (זה נעשה בכוונה על ידי העליון, מפני ש)יש (לתחתון אפשרות) מקום לבחירה (היות והוא הופך להיות עצמאי מהעליון), היינו שהתחתון צריך (לבדוק את הרגשות והמחשבות שלו ולהגיע למסקנה שהמצב הזה ניתן לו בכוונה, כדי שינהג לא לפי הרגש, אלא שיפתח את גדלות העליון בעזרת הקבוצה ויהיה מעל הרגשות שלו) לומר, שכל הסתרה הזאת שהוא מרגיש היא מטעם שעליון (בכוונה) צמצם את עצמו לטובת התחתון (לטובתו). וזה נקרא "ישראל שגלו, שכינה עמהם", שאיזה טעם שהוא טועם, כך הוא אומר. היינו שאין הוא אשם בזה שאינו מרגיש טעם של חיות, אלא לפי דעתו, אין באמת שום חיות ברוחניות.

ואם האדם מתגבר (באמונה למעלה מהדעת, בקשר עם הבורא מעל כל הרגשות השליליות) ואומר שמה שמוצא טעם מר במזונות האלו (מילוי או ריקנות בתוך הרצון לקבל), אינו אלא משום שאין לו הכלים (הכוונות) המתאימים שיוכלו לקבל את השפע (להבין ולהרגיש נכון את התנהגות הבורא כלפיו), היינו משום שהכלים שלו הם לקבל ולא להשפיע (מעריך את הבורא לפי המילוי ולא לפי המטרה). ומצטער על זה שהעליון (מהסיבה הזאת) הוצרך להסתיר את עצמו, ובשביל זה יש מקום (לו) להתחתון (בלית ברירה) על לשון הרע , שזה בחינת העלאת מ"ן שהתחתון מעלה (לעליון, שיעזור לו לא להתייחס רע לעליון, למרות כל הרגשות בתוך הרצון לקבל).

ועל ידי זה (על ידי המ"ן של התחתון) העליון מעלה את אח"פ שלו, שענין עליה היינו שהעליון יכול להראות להתחתון את השבח והתענוג שיש בהכלים דאח"פ שהעליון יכול לגלות. אם כן כלפי התחתון נמצא שמעלה את הגלגלתא ועינים דתחתון (נותן כוח לתחתון להרגיש תענוג והשגה יחד עם המסך, להעריך את המילויים הללו ברגש ובשכל, כדי להידבק יותר לעליון), בזה עצמו שהתחתון רואה את מעלת העליון. נמצא שהתחתון עולה ביחד עם אח"פ דעליון (העליון נותן לתחתון גם מילויים, גם חסרונות, וגם את האפשרות להיות או לא להיות מעליהם. מ.ל.)".

הרב"ש, דרגות הסולם, ענין שיתוף מדת הדין ברחמים

ידיעות קודמות בנושא:
מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"ב
מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"א
מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל'

2 comments

  1. ב ס"ד בהמשך לתגובה הקודמת רציתי להדגיש שהלימוד והעיסוק בחוכמת הקבלה משפיע על הנשמה ומטעין אותה כמו דלק למכונית,הזוהר מדליק בתוך הנשמה את האור הפנימי האור המחזיר למוטב המתקן את כל הקלקולים המפריעים לנו לפתח בנו את הרצון לחיבור עם הבורא מקור האור והתבונה המשפיעה על כולנו ומאירה ומעירה אותנו ליציאה מחושך לאור מוציאה אותנו מכל המצרים והצרות שמפריעים לנו לפתוח ולפתח את הלב למידות רוחניות ולרייה ברורה להגיע לכח מקבלה להשפעה. בע"השם נעשה ונשמע ביגיעה ובאהבה נתאמץ בעוז רוח ובביטחון לדעת את הבורא ולהדבק בו כמו כן גם בחברים המחוברים איתנו לאותה מטרה נעלה הקושרת את כולנו יחד לתיקון הכללי של העולם כולו. שלכם שולמית אילת קרית-אונו.

  2. האם יש כאן חופש בחירה לנברא? בהליכה למעלה מהדעת?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest