דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מקובלים על מטרת הבריאה – חלק י"ג

מקובלים על מטרת הבריאה – חלק י"ג

בעל הסולם

חברים יקרים! אבקש מכם לשאול שאלות בהקשר לציטוטים של גדולי המקובלים, ואני מבטיח לענות עליהן (ההערות בסוגריים הן שלי – מ.ל.).

מדוע הבורא גִלגֵל עלינו את טורח הבריאה?

"תכלית כל הבריאה היא, אשר הברואים השפלים (השרויים בתוך האגו ועל כן מוגבלים וזמניים) יוכלו, ע"י קיום התורה והמצוות (לגלות את האגו העצמי, היצר הרע היחיד, ולתקנו על ידי לימוד חכמת הקבלה), לילך מעלה מעלה הלוך ומתפתח (לרכוש יותר את תכונת ההשפעה והאהבה במקום הקבלה והשנאה), עד שיזכו להדבק (להגיע להשתוות הצורה) בבוראם ית' וית'.

אולם כאן עמדו חכמי הקבלה ושאלו, למה לא בראנו מתחילה בכל אותה הרוממות הרצויה להדבק בו ית', ומה היה לו ית' לגלגל עלינו את כל המשא והטורח הזה של הבריאה והתורה והמצוות? והשיבו, כי מי שאוכל ונהנה מיגיע כפיו של חברו מפחד הוא להסתכל בתואר פניו, כי נעשה מושפל (מרגיש שלא קיים בעולם הזה) והולך על ידי זה (מקבל בחינם), עד שמאבד צורתו האנושית (להיות דומה לבורא). ומתוך שמה שנמשך משלימותו ית' ויתעלה לא יתכן שימצא בו חסרון (כי הבורא אינו יכול להתגלות לנבראים כלא שלם), לכן הניח לנו מקום להרוויח בעצמינו את רוממותנו הנרצית (להיות כשווים לו), על ידי מעשה ידינו בתורה ומצוות (גילוי יצר הרע ותיקונו – מ.ל.)".

בעל הסולם, מתן תורה, ז'

ידיעות קודמות בנושא:
מקובלים על מטרת הבריאה – חלק י"ב
מקובלים על מטרת הבריאה – חלק י"א
מקובלים על מטרת הבריאה – חלק י'

4 comments

  1. שאלות בקשר למקובלים על מטרת הבריאה – חלק י"ג:

    "לכן הניח לנו מקום להרוויח בעצמינו את רוממותנו הנרצית (להיות כשווים לו), על ידי מעשה ידינו בתורה ומצוות (גילוי יצר הרע ותיקונו – מ.ל.)"."

    האדם בעולם הזה הולך לעבוד בידיעה שיקבל שכר, מוסכם עליו שהוא צריך להתייגע, מוסכם עליו שלבסוף מקבל שכר, ואין לו בושה כי מרוויח ביושר את לחמו – ונהנה מיגיע כפיו.

     למה אם כך, ברוחניות, האדם הולך לעבוד, ועושה הכל על מנת שיוכל לעבוד שלא על מנת לקבל פרס, ולבסוף רואה שרק הוא הולך הפוך, ושאין מי שיושיעו אלא רק הקב"ה, כיצד יש בזה משום סילוק הבושה? לא רק שהוא לא יכול לכלכל את עצמו- מתבייש ואוכל חינם, הוא גם מגלה את הופכיותו המלאה מהבורא – ורק במידת התבטלות לבורא נעשה כמוהו. וכל היגיעה שלו היא כדי לבטל את התנגדות האגו לכח הבורא – וגם את זה הבורא עושה.

    1. במה הוא אדם- ולמה כל הטורח אם ממילא את כל הפעולות עושה הבורא ולא הנברא?

    2. בזמן העבודה, כל עוד שאנחנו לא מתוקנים- ביחס המנצל כלפי הזולת אנחנו מסבים לו נזק, וכמה שהאדם ינסה לעבור את כל הבירורים כפנימיים ואיכותיים, הוא עדיין מגיע למצבים קיצוניים בכל פעם, מצבים חוזרים – שיכול לצפות ובכל זאת לא יכול להמנע מהם, ומצבים חדשים – שלא יכול לצפות.

    בייחוד מפריע לי היחס לילדיי – שעליהם אני אחראית בצורה הכי משמעותית.

    ואם סוף מעשה במחשבה תחילה – איך הבורא מסדר שגם זה יהיה לטובה?

     תודה!

  2. אני מצטער שהשאלה איננה קשורה לנושא, אך היא מסקרנת אותי כבר הרבה מאוד זמן.באחד משיעורי הבוקר אמרת:" בִּזְמַן הַבְּרִיאָה, נִבְרָא הָרָצוֹן לְקַבֵּל, ויַחַד עִם בְּרִיאָתוֹ, נִבְרְאָה הַמַעֲרֶכֶת אֵיךְ הָרָצוֹן יִתְקַלְקֵל וְאֵיך הוּא יִיתַקֵן. וְּבאוֹתָה הַמַּעֲרֶכֶת כְּבָר מוּשְרָש, שֶיִהְיוּ מְקוּבָּלִים, שֶיִכְתְבוּ סְפָרִים, שֶבְּצוּרָה כָּזֹאת הַיְדִיעוֹת עַל הָרוּחָנִיּוּת יַגִּיעוּ לָאָדָם, וְהוּא יִשְתַּמֵש בַּסְפָרִים כְּדֵי לַחְזוֹר לַשוֹרֶש. "מדוע לספר יישנו יתרון על המחשב ? הלא האותיות הן בעלות השורש הרוחני, אז אותיות אני יכול לראות גם במחשב.האם יש שינוי אם אני קורא במחשב או בספר ??תודה, בכבוד רב,יוסי.

  3. יש דוגמא פרקטית בשבילנו היום למה זה – "קיום תורה ומצוות" האם יש פעולה שאפשר לעשות ולהיות בטוח שזה קיום תורה ומצוות?כי הפירוש –  "קיום התורה והמצוות" – (לגלות את האגו העצמי, היצר הרע היחיד, ולתקנו על ידי לימוד חכמת הקבלה)", זה לא משהו שאני מרגיש שאני יכול לדעת בוודאות אם אני מקיים בצורה נכונה או לא וכיצד לקיימו.

  4. נכון שההסבר שהמקובלים נותנים לשאלה הזאת מאוד ברור והגיוני ובאמת לא נראה שאפשר היה לעשות אחרת, אז למה בכל זאת יש טענה פנימית באדם לבורא על כך שיכול היה לעשות אחרת ולא עשה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest