דף הבית / אהבה / מצווה של אהבה שלמה

מצווה של אהבה שלמה

הקדמה לספר הזוהר, "המצווה השנייה", סעיף 198: "המצווה השנייה זו מצווה, שמצוות היראה נאחזת בה ואינה יוצאת ממנה לעולם. והיא אהבה, שיאהב אדם את אדונו אהבה שלמה. ומהי אהבה שלמה? זוהי אהבה רבה, שכתוב, התהלך לפניי והיה תמים.

כי יש אהבה התלויה בדבר, שבאה מרוב טובה, שהשפיע לו ה', שע"י זה מתדבק בו בלב ונפש. והנה אע"פ שדבוק בה' בתכלית השלמות, מ"מ נחשבת לאהבה בלתי שלמה."

אהבה שלמה, זהו הציווי העליון, הגדול והמקיף ביותר שעליו מספרים לנו המקובלים, שזאת הדרישה העיקרית כלפי כל הבריאה שאותה עלינו לבצע. לכן היא נקראת "מצווה".

באהבה התלויה בדבר, ככל שאני מקבל יותר, כך אני אוהב יותר את הנותן. יוצא, שאני לא אוהב אותו עצמו, אלא אני אוהב את המקור שממנו מגיעים התענוגים. אם מקור התענוג הזה ייפסק, אז אני אאבד את הקשר עם האדם הזה, עם הכוח הזה. זה נקרא "אהבה התלויה בדבר", כי היא תלויה בתענוג שלי.

אני תלוי באהבה הזאת, מפני שאיני מבדיל את עצמי מהתענוג שלי, מאותו החלק שנהנה בי. אני עוד לא מפצל את עצמי לשני חלקים: לחמור שנהנה, והאדם שמבדיל ורואה ומבין ומרגיש את זה. אלא החמור והאדם בינתיים מחוברים יחד. לכן, אם טוב לי, אז אני אוהב את מקור התענוג, ואם רע לי, אז אני לא אוהב.

כולנו אוהבים כך בעולם הזה, החל מילדים קטנים שלפעמים צועקים שאימא רעה, אם היא לא עושה מה שמוצא חן בעיניהם. זאת תגובה טבעית ישרה של האגו שאופיינית לכל אחד כלפי כל החיים. ודאי, שאהבה כזאת נקראת "תלויה בדבר" ולכן היא בלתי שלמה. זה תואם את מידת ההתפתחות שלנו ואין פה מה לעשות.

ודאי שככל שאנחנו נתפתח יותר, כך אנחנו נדרוש אהבה יותר נעלה: לא סתם איזה אוכל טעים, איזה שרות, איזה תענוגים קטנים, אלא רגשות יותר נעלים ומיוחדים. אבל בכל זאת האהבה הזאת תלויה בקבלת תענוגים. עם אהבה כזאת ומאהבה כזאת אנחנו נולדים כי אנחנו רצון לקבל, "כולם כבהמות נדמו", ומזה אנחנו מתחילים. ולכן אנחנו אוהבים ממה שנהנים, כלומר את המקור שממנו מגיע אלינו התענוג.

נדרשת עבודה גדולה, יגיעה רבה וזכייה כדי להתחיל להתנתק ממקור התענוג ולהתחבר למהות הפנימית שלו. צריך להפסיק להיות תלוי בקבלת התענוגים לתוך החמור שלי, אלא להעדיף את מקור התענוג בעצמו, בתכונות האישיות שלו, שאינן מביאות לי תועלת ישירה, אלא שמוערכות על ידי באשר הן שם, במקור שלו. זאת כבר תהיה אהבה בלתי תלויה במה שאני מקבל, אלא היא תלויה במה שאני מזהה רק על ידי ההתפעלות שלי מהתכונות הנעלות של המקור, מהנעלוּת המיוחדת שלו בהשוואה לכל מה שאני יכול לשער לעצמי.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, "הקדמת ספר הזוהר", 10.02.2014

ידיעות קודמות בנושא:
"את האלקים התהלך נוח"
אהבה חלוטה מעל שנאה מדומה
איך אפשר לעמוד בפני האהבה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest