דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / מערכת הצדק עם עיניים קשורות

מערכת הצדק עם עיניים קשורות

שאלה: ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, נידון לשש שנות מאסר, אך בעקבות עיון מחודש בסעיף השוחד, קוצרה התקופה לשנה וחצי. סבורים שאולמרט לקח לכיסו 60 אלף ש"ח ולא 500 אלף. מה ההבדל אם הוא לקח 500 אלף או 60 אלף?

תשובתי: האמת שגנבת מיליון ש"ח או שקל אחד, זה אותו דבר, מפני שגם זה וגם זה נקראים גניבה והגנב חייב לתת על כך את הדין.

הבעיה היא שהעיניים של מערכת הצדק שלנו קשורות, היא לא רוצה להסתכל על אנשים בעלי עמדות חשובות בצורה אובייקטיבית. משום מה היא מתייחסת אליהם כאל ילדים קלי דעת ולא כמו לפושעים.

למעשה, צריך היה לתת לאולמרט 20 שנות מאסר, מפני שמה שהוא עשה בשנים בהן כיהן כראש עיריית ירושלים ובשנים שבהן כיהן כראש הממשלה, הוא מביש ומכפיר. צריך היה להרשיע אותו לא כאדם רגיל שמקבל 10 שנות מאסר, אלא כראש ממשלה לשעבר ולתת לו 20 שנה.

כאשר הדבר נוגע לאנשים רמי דרג, הצדק שלנו נוהג בצורה הפוכה: "נתפסת בגניבה? אנחנו נפחית לך את תקופת המאסר". במקום שש שנים, רק שנה וחצי, כלומר מפחיתים את הענישה פי ארבע. כל הפשעים הכלכליים והמוסריים של המדינאים שהתגלו בזמן האחרון, הובילו לאותה תוצאה. אך מדוע זה צריך להיות כך?

אם מערכת המשפט בנויה על עונשים כדי להזהיר את האחרים, אז צריך לעשות זאת אחרת. יש לתת לו עונש כפול, מפני שמתוקף תפקידו במשרה כזאת, הוא ערער את מעמד השלטון ואת האמון של העם כלפי השלטון ולכן הוא צריך לתת על כך את הדין. חייב להיות גינוי חברתי, אך עושים הכול להפך, מטשטשים, כאילו שלא היה כלום.

שאלה: מנקודת מבטה של חכמת הקבלה, מי יכול להפוך להיות מנהיג ומי יכול להיות שופט?

תשובתי: גם שופט וגם מנהיג צריכים להיות אנשים טהורים לחלוטין. משום שאין כאלה אנשים, צריכה לפחות להיות סביבם מערכת השפעה של החברה הסובבת, שתשפיע באופן וודאי ומדויק על מעשיהם להיות טהורים ואת הגניבה לבלתי אפשרית. הכול תלוי בסביבה, שצריכה להחזיק אנשים כאלה במצב הנכון.

לעומת זאת, בסביבה שלהם היום זה הפוך, הכול נקנה, הכול נמכר, הכל נבגד וכך זה בכל הממשלות, לא רק אצלנו.

שאלה: איך צריך להיות שופט?

תשובתי: בהתאם למגמה שלנו, מנקודת מבטה של חכמת הקבלה, שופט זו המשרה הנעלה ביותר, אדם לא משוחד לחלוטין, שמונחה רק על ידי קריטריונים עליונים אמתיים.

הייתי מסכם זאת כך, חבר בממשלה חייב לשרת רק את טובת העם. ההחלטות שמתקבלות על ידו צריכות להיבדק ולהיות מאושרות על ידי כולם. ישנן כאלה החלטות שצריכות להיות מאושרות פה אחד על ידי כל הדעות והזרמים.

אנחנו צריכים בדחיפות לשנות הכול, כי זה עלול להפוך לשגרה. במצב שבו נמצאים היום המדינה והעם, דבר כזה לא יכול להיות. היום אחד נתפס בגניבה, מחר אחר, אתמול הוא ישב בכלא ועכשיו הוא שוב שר הפנים. כלומר מחר הוא שוב הופך להיות מנהל של אותה המערכת, שהושיבה אותו בכלא. על כך נאמר, "פני הדור כפני הכלב". (סוטה ט, טו).

אני מקווה שבכל זאת נתחיל לתקן את המצב וזה יבוא לידי ביטוי בחברה כולה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "החדשות עם מיכאל לייטמן",30.12.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest