דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / כאשר האגו חסר אונים

כאשר האגו חסר אונים

ויפתח יהוה את פי האתון ותאמר לבלעם מה עשיתי לך כי הכיתני זה שלש רגלים: ויאמר בלעם לאתון כי התעללת בי לו יש חרב בידי כי עתה הרגתיך :ותאמר האתון אל בלעם הלוא אנכי אתנך אשר רכבת עלי מעודך עד היום הזה ההסכן הסכנתי לעשות לך כה ויאמר לא : (בלק,  כ"ב,  כ"ח – ל').

כל עוד בלעם לא החליט להשתמש בכל האגו למען עצמו, דבר שבלק אילץ אותו לעשות, לא היו לו בעיות והוא חי עם האגו בשקט, אבל כשהגיע הזמן להשתמש באגו בניגוד למטרת הטבע התחילו הבעיות. בזמנינו הבעיות האלה מופיעות אצל כולם והן בעצם המקור למשבר הכלל עולמי.

שאלה: האם השימוש באגו הוא לא תמיד נגד מטרת הטבע?

תשובתי: במשך חיינו אנחנו בונים בתים, מתלבשים, יוצרים כל מיני מכונות, מפתחים את האלקטרוניקה, את התקשורת וכביכול משפרים את העולם. בצורה כזאת אנחנו משתמשים באגו. בהדרגה אנחנו צריכים להבין שכל העשייה הזאת היא לחינם, ושזה אינו המימוש הנכון של האגו. אבל למרות שהמגמה הזאת הולכת נגד מטרת הטבע, אנחנו בצורה כזאת מתקרבים אליה.

שאלה: אם כך למה האתון נעצרה והחלה לדבר, הרי האגו פועל תמיד בניגוד למטרת הטבע?

תשובתי: מפני שכאן האגו נמצא בדרגת המדבר. ברצון יש שישה חלקים: אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, מושכלות. אבל יש חלק נוסף והוא ההשתוקקות לבורא, להיות במקומו, להדיח אותו מהפסגה והאגו רוצה דווקא את זה. בהתחלה מגלם את הרצון הזה נמרוד, סמל האגואיזם, אחר כך בלק והמן שרצו להיות במקום הבורא, כלומר להשתמש באגו במלוא העוצמה כדי להתמלא, כי אין בטבע דבר מלבד האגו ואם ממלאים אותו, אז האגו ישאר קיים כך לנצח. אלא שעלינו מוטלת משימה עליונה יותר, להשתמש באגו בעל מנת להשפיע, כלומר לא לכלוא את כל הטבע, את כל האנושות ואת כל העולמות בתוך האגו, אלא להפכו כלפי חוץ ולהשתמש בו באין סוף, בנצחיות, בשלמות. את המשימה הזאת האגו אינו מרגיש, לכן אנשים לא מבינים את זה. היחידים באנושות שכן מבינים, מונים כמה אלפי בני אדם ואצלם קיים רצון שהוא מעל לרצונות האנושיים של אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, מושכלות. כמו כן יש להם רצון להשיג את חוקי היקום ולהתקיים בדרגה של הרמוניה ושלמות כוללים. האנשים שמשתוקקים למימוש הזה נקראים "ישראל", לכן כשמופיעה שאלת מימוש האגו ביציאה של הרצון מחוץ לעצמנו ולא על ידי הרצון להתמלא כפי שרצו בלק ובלעם, כאן מתעוררת בנו האתון ושואלת "איך אתה רוצה להשתמש בי? מה אתה רוצה ממני?". כלומר, כשאדם עובד עם הרצונות האנושיים הרגילים אז הכול נורמלי, הוא משתמש באגו, חורש אותו ורוכב עליו, אבל עכשיו אומר לו האגו אינך יכול יותר לנצל אותי, להשתמש בי. אני לא יכול ללכת הלאה ולעשות משהו. כאן האגו חסר אונים.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 12.08.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest