דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מילים – ציוני דרך למעלה

מילים – ציוני דרך למעלה

photo_rav_gh70_170.gif

תלמוד עשר הספירות, חלק א', "הסתכלות פנימית": "ראשית כל צריכים לדעת, שבמקום שיש לנו עסק עם ענינים רוחניים, המופשטים מזמן, מקום ותנועה, ואצ"ל עם אלקיות, הרי אין לנו את המלות להגות ולהתבטא על ידיהן, שהרי כל אוצר המלות שלנו הוא לקוח מהרגשי החושים המדומים".

אנחנו מרגישים משהו, מתרשמים, ולאותן ההתרשמויות נותנים שמות כלשהם. אך את מה שלא נתפס באמצעות חושי תפיסתנו, אנחנו לא יכולים בכלל לתאר. זה כאילו בכלל לא קיים עבורנו. לא משנה לי שהדבר אינו קיים במציאות או בחושים שלי, הרי אני לא יודע מה קיים שם בשטח הנסתר ממני. ולכן השפה כולה מתארת רק את התופעות המורגשות על ידינו.

אז כיצד מעבירים מידע רוחני? עד שלא נרגיש את העולם הרוחני, לא נוכל לדעת כיצד מכונות התופעות הרוחניות. ולכן אנחנו בכלל לא מבינים על מה מדברים המקובלים שמספרים על הרוחניות. ואם משנים מילה כלשהי מסיפורם, כל משמעות המשפט עלולה להתעוות. לכן כל כך חשוב שכל מילה תהיה נכונה ותצביע במדויק על התופעה המתוארת. וכשהמקובל מספר על משהו, הוא אינו יכול לשנות בסיפורו אף מילה.

ואילו לנו זה לא נראה חשוב במיוחד, הרי אנחנו בכל זאת לא מבינים את מה שעומד מאחורי המילים הללו, וחופשיים לדבר באיזה אופן שמתחשק לנו. אך ככל שהאדם מתקדם יותר, הוא נכנס להרגשה כלשהי חלקית ואחר כך יותר ויותר מלאה של העולם הרוחני, השפה שלו נעשית יותר ויותר מדויקת. הוא חייב לברור במדויק כל מילה, על מנת להביע את מה שהוא רואה ומרגיש, כי אחרת הוא אינו יכול לדבר.

"ולפיכך בחרו להם חכמי הקבלה שפה מיוחדת, שאפשר לכנותה "שפת הענפים", להיות שאין לנו שום מהות או הנהגה של איזו מהות בעולם הזה, שלא תהיה נמשכת משרשה שבעולם העליון, ואדרבה, התחלת כל ישות שבעולם הזה, הנה היא מתחילה מהעולם העליון, ואח"כ משתלשלת לעולם הזה. לפיכך מצאו להם החכמים שפה מוכנה בלי טורח, שיוכלו למסור ע"י איש לרעהו את השגתם, בעל פה ובכתב מדור לדור, כי לקחו להם את שמות הענפים שבעולם הזה, אשר כל שם מבאר את עצמו, כמורה באצבע על שרשו העליון, אשר במערכת העולמות העליונים".

ולכן, אם האדם משתוקק לרוחניות, אז המילים הללו מאירות לו מעט, קושרות אותו איכשהו לעולם בלתי נראה.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם תלמוד עשר הספירות, 08.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
על מה אתה חושב בזמן הלימוד?
העולם הזה הוא מילון של מושגים רוחניים
פרחים רוחניים ושמש רוחנית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest