דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מחשבה אלוקית פשוטה

מחשבה אלוקית פשוטה

laitman_2009-05-28_8354_70.jpg

"תלמוד עשר הספירות", חלק א', סעיף ח': "צריכים להבין, במחשבתו ית', בבריאת העולמות והמציאות שלפנינו, שלא יצאו פעולתם לפניו, בדרך ריבוי מחשבות, כמו דרכינו. כי הוא ית', אחד, יחיד ומיוחד, וכמו שהוא פשוט, כך אורותיו הנמשכים הימנו, פשוטים ומיוחדים, בלי שום ריבוי צורות, כמ"ש, לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכי. ועל כן תבין ותשכיל, שכל השמות והכינויים, וכל העולמות העליונים והתחתונים, הכל אור פשוט אחד, יחיד ומיוחד, שאצל השי"ת, האור הנמשך, והמחשבה, והפעולה, והפועל, וכל מה שהלב יכול לחשוב ולהרהר, המה אצלו דבר אחד ממש".

שאלה: כיצד אפשר להבין שאצל הבורא המחשבה והפעולה, זה אותו הדבר?

תשובתי: זה כך. רק ביחס אלינו זה מתחלק לכמה פעולות, ואילו אצל הבורא אין שום חלוקה ובכלל אין שום פעולות. אנחנו מרגישים כל מיני פעולות שונות, מפני שאנחנו נמצאים ברצונות מלוכלכים, בקליפה. הקליפה יוצרת את הזמן, היא מותחת אותו בדומה לגומי. יש לך פעולה אחת, אך אתה מותח אותה ומרחיק את חלקיה זה מזה כאילו אתה מותח גומי, זוהי פעולתה של הקליפה.

לבורא אין כזה דבר, ולכן אצלו המחשבה, הפעולה, תחילת הבריאה וסופה, הכל כלול במחשבה אחת. ובמחשבה הזאת אין שום פריטים, אלא רק ביחס אלינו הוא מתחיל להתגלות כד' בחינות דאור ישר וכל המשך ההתפתחות. אך אצל הבורא הכל כלול בשורש עצמו: ב"קוצו של יוד", ואפילו לא בו עצמו, אלא עוד יותר גבוה ממנו, כבר שָם אנחנו קיימים במחשבתו. וכל שאר ההתפתחות מתרחשת כבר ביחס לנבראים, כדי שהם יבינו, ירגישו וישׂיגו, היכן הם נמצאים ושבכלל קיימים.

השורש של הרצון המלוכלך, של הקליפה, גם נמצא בבורא, כי הרי היא הפוכה ומנוגדת אליו ישירות, כהטבעה הפוכה. האור ברא גם את החושך, את האחוריים שלו ("אורתא" בארמית זה חושך). אין עוד מלבדו! אך הוא פונה אליך פעם בפנים ופעם באחוריים, כדי שבאופן כזה אתה תלמד אותו.

הוא כאילו אומר: "אתה לא רצית להכיר אותי במצב הטוב, אז עכשיו אני אסדר לך הרפתקה ואחייב אותך להכיר אותי מהצד הרע, כדי שאתה תבין, שקודם לכן אני התייחסתי אליך בטוב. אם עכשיו אתה תבין, אז אני שוב אחזור לטוב, אבל לאחר כל הסיבוב הזה, אתה תתחיל להעריך את היחס שלי. ואין זה אומר, שאני ממש זקוק ליחס הזה שלך, אולם אז אתה תתחיל להבין, איזו תכונה אתה רכשת, תכונה של אהבה והשפעה".

נדמה לנו, שהבורא כאילו בכוונה עושה לנו דווקא. אך הבורא לא רוצה ללמד אותנו בדרך הזאת, זה רק אנחנו מרגישים כך.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 15.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
החלום הארוך של הבריאה
הכל נברא על ידי מחשבה אחת
האחד שבו מתאחדים השׂכל והלב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest