דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מה הכניס בעל הסולם לתוך המערכת הרוחנית

מה הכניס בעל הסולם לתוך המערכת הרוחנית

בעל הסולם, מאמר "מצווה אחת":

"הקדמונים בחרו לעצמם דרך פרטי, ואני בחרתי דרך כלל, כי לדעתי מותאם יותר לענין אלקי, להלבישו בצירופי אותיות נצחיות, אשר לא יקבלו שינוי לעולם, רצוני לומר, שעם הצלחתם הגופני, גם לא יקבלו שינוי בשום מקום, ובשום זמן. לכן דברי מוגבלים.

מטעם הנ"ל הוכרחתי להביע גם את הרוחניות בדרך כללי, אולם תחת זה בחרתי לבאר כל הפרטים והצירופים הרוחניים, עד לפרטי פרטים, אשר אין להם מוצא ומקור אחר, זולת מפי הכלל הזה, דהיינו, טהרת הקבלה. ומתוך שאני מבאר את הפרטים הרוחניים, בלי הלבשה בצירופים גשמיים, יועיל הדבר הרבה להתפתחות ההשגה. וחכמה זו נקראת "חכמת האמת"."

אדם שמתקדם בדרך האמת, רק אחרי הרבה שינויים וגילויים שעובר בדרך הזאת, מתחיל להכיר ולהבין איזה שינויים עשה בה בעל הסולם. נדמה לנו, שהוא פשוט כתב טקסטים חדשים, אבל בעצם מדובר על שינויים במערכת עצמה.

בכלל, כל מקובל עושה שינויים במערכת על ידי התיקונים שלו, התוספות שלו. זה נקרא, שהוא "בירר" את המערכת בכללות או בפרטות, בצורה זו או אחרת. העניין הוא לא בזה, שהוא מתאר את העולם הרוחני במילים אלו או אחרות, בסגנון זה או אחר. לא. בעל הסולם סידר את המערכת והוסיף לתוכה כאלה מרכיבים, כדי שאדם שמתקדם בתוך המערכת יוכל להשתמש ולהיעזר בהם וכל פעם לקבל תמיכה, עזרה, האצה, וכך להתקדם.

יחד עם זה, הבירורים יהיו גם בצורה פרטנית וגם בצורה כללית ויקבלו צורות יותר בולטות וברורות, הנחוצות כדי להתקדם למטרת הבריאה בקצב יותר גבוה, בהשוואה לקצב שאותו סיפקה המערכת קודם לכן, לפני שבעל הסולם הוסיף בה את המאמצים, את היגיעה ואת השינויים שלו.

כל מקובל מוסיף משהו, כל אחד עושה שינויים מערכתיים ואין לכך שום קשר לכתיבה של ספרים. ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות" בעל הסולם כותב על כך, שחכמי התלמוד עשו כאלה תיקונים במערכת, שבמקום הסיגופים, אנחנו יכולים להתקדם על ידי היגיעה בלימוד. וגם בעל הסולם עשה כזה תיקון במערכת, שעל ידו אנחנו במקום לימוד יכולים יותר ויותר לעסוק בפעולות בינינו – בהפצה ובחיבור.

המאור המחזיר למוטב מושפע יותר דרך מעשים, שנקראים "לימוד תורה". "לימוד תורה", זה נקרא ללמוד פעולות ההשפעה, ללמוד לבצע אותן כך, שהמאור המחזיר למוטב, "אור החכמה", יתלבש ב"אור החסדים" והם יהיו "אותיות" של החיים. כך האדם כותב את ספר התורה על לוחות ליבו וכך מתקדם בדרך.

אנחנו לומדים מתוך "ספר החיים", אנחנו חיים את זה, מבררים בפועל את כל האותיות בצורה של מצבים שעוברים על ה"כלים" שלנו. ובעל הסולם סידר לנו הכול בכזאת צורה, שאנחנו יכולים לעבור דרך המצבים והפעולות הפרטיות שלנו, ומתוך זה יש לנו ידיעה על המערכת הכללית. אנחנו כאילו מסתכלים על מסך גדול עם התמונה הגדולה שלו, ויחד עם זה יש בפינה של המסך תמונה קטנה שבה רואים חלק מהתמונה. כך גם רופא מנתח רואה נתונים כלליים על מצבו של החולה ובו זמנית רואה במסך קטן את המקום הספציפי שאותו הוא מנתח.

באופן כזה, על ידי התקדמות בצורה פרטית, אנחנו מקבלים התרשמות מהצורה הכללית.

מתוך שיעור על המאמר "מצווה אחת" של בעל הסולם, 29.09.2013

ידיעות קודמות בנושא:
אדם שגילה את הדרך לגאולה
מורשת המקובלים: לא רק ספרים
שיטה ממקור ראשון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest