דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מהיכן יבוא החופש?

מהיכן יבוא החופש?

שאלה: רוב בני האדם נדחים מעצם המחשבה על היעדר חופש הבחירה בעולם שלנו. אם כך, כיצד ניתן לפנות אליהם?

תשובתי: נכון, כי אם תבטל את חופש הבחירה, ביטלת את האדם שבו, והוא כבר אינו אדם, אלא בובה, מריונטה שתלויה על חוטים או על קפיץ, וזהו, אין על מה לדבר, עם מי תוכל לדבר? אתה פשוט מראה לו את היחס שלך כלפיו. אין זה חשוב שאתה גם מקבל את עצמך ככזה, אבל אתה והוא כביכול מדברים על כך ששניכם בכלל אינכם קיימים. הרי אני קיים רק אם יש לי בחירה חופשית, אם יש לי דעה משלי ופעולה משלי.

אך אנחנו מדברים על מערכת הטבע הכוללת, שבה הכול מנוהל על ידי חוקים מוחלטים. גם אם לא נשתמש בחכמת הקבלה אלא נשפוט לפי ההיגיון שלנו, נשאלת השאלה, מהיכן יבוא החופש? גם אם נסתכל מנקודת המבט הגלובלית, מהו החופש בתוך האדם? האם זהו החופש מהפעולות שנדמות לאדם כמקריות, אף על פי שהן אינן מקריות, אלא נובעות מהרצון לקבל שלי, הכוח החיותי שבי שדורש ממני לחשוב ולרצות כך או אחרת? זה לא נקרא להיות חופשי. הרי אינני רואה את הסיבות למתרחש, את הסיבות של המחשבות והרצונות שלי. מהיכן בא הכוח הזה לרצות למלא את עצמנו במשהו?

אם הייתי מגלה את המקור שלו, היה מובן לי שזה לא אני, אלא שזה מוזמן בי מצד הטבע. אך האדם אינו מסוגל לראות את דרגת קבלת ההחלטות של הטבע. הוא כבר מקבל מחשבות ורצונות מוכנים ואת הפעולות שנובעות מהם.

לכן בדרגה הזאת אנחנו משייכים לאדם איזושהי עצמאות. הרי זה הוא שרצה, הוא שחשב. על הבסיס הרעוע הזה, אנחנו מתייחסים לאדם כאל יצור עצמאי. ודאי שזה בכלל לא נכון.

אם היינו רואים את התמונה הכוללת, לא היה לנו שום פתחון פה לשפוט את האדם, או להיפך, לגלות רחמים כלפיו. כולנו היינו מרגישים את עצמנו כגלגלי שיניים שנפעלים על ידי הכוח הכללי. ועל כך מדברת חכמת הקבלה. אך היכן הבחירה החופשית שלי?

חופש הבחירה שלי מתבטא בכך שאני יכול לקחת את ההנהגה מהכוח העליון שמפעיל את המערכת, ובעצמי להפעיל אותה במקומו, בהסכמה עימו. ולפי המידה שבה אני מסכים עימו אני לוקח ממנו את ההפעלה ומתחיל להפעיל בעצמי.

מה זה נותן לי? – אני רוכש בכך חופש, עצמאות. כי אם אני לוקח דוגמה מהכוח העליון, דורש ממנו כוחות, שכל ורגש, אני למעשה משתתף בהעלאת מ"ן, משתתף בבקשה.

זה בא מהשבירה, מפני שאני נמצא בבחירה החופשית בשליש האמצעי דתפארת, בקליפת נוגה, במצב הביניים, שהוא דבר עדין מאוד. אולם משם אני יכול לדרוש להיות במקום הבורא. וכך אני רוכש עצמאות. מלבד זה, כל הכוחות אינם שלי.

מתוך שיעור בנושא "עקרונות החינוך הקבלי", 17.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
המחשבות על החופש – שקר על גבי שקר
בין הבורא לפרעה
היכן מסתתר חופש הבחירה?

3 comments

  1. לכל הנשמה שלי…

    תיקון פורים שמח לכולנו!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. שולמית אילת

    בס"ד לכ"כולנו,השאיפה לחופש ניתנת בשיתוף עם הבורא,"בכל דרכיך דעיהו"תצדיק את הבורא כי הוא בך,גם בשמחה,ובאהבה ,בשנאה,ובכל המצבים תעלה רק אליו והוא יאיר לך את הדרך ויכוון אותך,בתנאי שתקשור את עצמיך אליו,הוא ילווה אותך,לפעמים הוא ישא אותך על כפיים פן תפגע בדרך,"גם כי אלך בגאי צלמות לא אראה רע כי אתה עמדי,המכות והמשענת שלך ינחמו אותי.שבת שלום ופורים שמח לכולנו,נגיע בע"ה לגמר התיקון במהרה בימינו אמן ואמן.שלכם שולמית אילת קבוצת-אונו.ושוב שבת שלום.

  3. 2)לנו נשאר הדבר הפשוט ביותר שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב,יסוד טבענו והוא לנצל,אך לנצל לחיבור כל דבר.

    3)בסוף דווקא כן כל יום פורים חח

    סער

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest