דף הבית / מדוע צריך לחנך את האדם?

מדוע צריך לחנך את האדם?

שאלה: אנשים לא אוהבים ש"מחנכים" אותם, מה מסמל רעיון החינוך מנקודת מבטה של חכמת הקבלה?

תשובתי: אם ניקח כדוגמה את בעלי החיים, הם מתפתחים באופן אינסטינקטיבי וכן לומדים מיומנויות מסוימות מהוריהם. האם לוקחת עימה את הגורים לציד ועוזרת להם בכל דרך אפשרית. הטבע "מלמד" אותם הסתגלות נכונה למצב הסובב. ניתן לראות עד כמה חוש זה מפותח אצלם ובמיוחד בקרב היונקים. אצל האדם חוש זה לא קיים. כמובן שאם היינו נשארים ב"דרגת חי" היינו נוהגים באופן זהה, אבל מאחר ואנחנו מתפתחים באופן נמרץ ובכיוונים שונים לגמרי, לעיתים קרובות, חסרה לנו הבנה כיצד עלינו לשתף פעולה בינינו באופן הדדי. בין בעלי חיים שיתוף פעולה הדדי הוא מאוד פשוט, ידיד או אויב, הלהקה שלך או להקה זרה, ואילו בין בני האדם קיימים קשרים רבים מאוד. כמו כן, בין החיות הקשרים החיוביים או השליליים, הם אינסטינקטיביים, ואילו על האדם לפתח אותם על פי מערכת לא ידועה, ובמיוחד בימינו כאשר העולם הופך להיות יותר ויותר מקושר הדדית ואינטגרלי.

מהות הקשרים באנושות הפוכה לחלוטין למהות הקשרים הנכונים בטבע שעל פיהם על בני האדם להתייחס טוב זה לזה, כמו אל קרובי משפחה שהקרבה ביניהם היא לבבית ולכן מושכת, מעוררת, תגובה זהה מצד הסובבים. למרבה הצער, יחס מתוקן כזה לא מתוכנת בטבע שלנו, אנחנו בעצם ה"חיות המקולקלות" ביותר כי בין החיות אין כזה יחס. החיות לא מזיקות אחת לשנייה, אין ביניהן קינאה, צרות עין. היחסים ביניהם מתנהלים רק ברמה של אינסטינקטים. למשל, מנהיג הלהקה מרחיק אחרים או שואף לנצח בקרב. הכול מתרחש ברמה של אינסטינקטים ולא יותר מזה, החיות בודקות מי חזק או חלש ובהתאם לכך מחלקות את השליטה ביניהן. ואילו ב"להקה" האנושית מופיעים דחפים שונים לחלוטין, דחפים אכזריים הכרתיים, שנובעים מתוך האגו הבלתי מרוסן שמרגיש טוב כאשר רע לאחר. בין החיות לא קיים דחף כזה, הן פועלות על פי מערכת אינסטינקטים פשוטה מאוד. חיה שרוצה לאכול טורפת, אבל ללא רצון מכוון לגרום רע לנטרף. חיה לא טורפת מעבר למזון הנחוץ לה לצורך הישרדות, בעוד שבטבע האדם הכול מתרחש בצורה בלתי מרוסנת, אדם מוכן "להרוג את כל העולם" למרות שאין לו צורך בכך ולכן נחוץ לחנך את האדם.

עלינו להחדיר אל תוך הטבע האכזרי, האגואיסטי, השלילי, את הכוח הטוב מהעולם הסובב, הכוח הזה נמצא בטבע אבל חייבים "לשלוף" אותו משם. עלינו לדעת כיצד להוציא את הכוח הטוב, באיזה אופן להעמיד אותו כנגד הכוח השלילי, ואיך "לגדל" את עצמנו בקשר בין שני הכוחות.

מתוך שיעור בשפה הרוסית 3.7.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest