דף הבית / חינוך, ילדים / מדוע צריך חיידקים?

מדוע צריך חיידקים?

שאלה: מה המטרה של החיידקים והנגיפים? האם יש להם תפקיד מיוחד בהתפתחות האנושית?

תשובה: אי אפשר להסתדר בלעדיהם.

נתחיל מהתחלה: הטוב והרע קשורים אחד לשני בטבע ועוזרים זה לזה להתקיים. אין רע בלי טוב, ואין טוב בלי רע, בדומה לחושך ואור, קבלה והשפעה, ולבסוף, הבורא והנברא – הכוח הנותן והכוח המקבל.

על פי הטבע שלהם, הם הפוכים אחד לשני. עם זאת, כדי לחיות, המקבל צריך להיות קשור עם הנותן, ולשם כך הוא צריך לכלול בתוכו גם את כוח ההשפעה. אז הוא יוכל להתאים לנותן ולהתחבר אליו על פי חוק השתוות הצורה.

ולכן, מההתחלה ברור שהאדם צריך שתי מערכות בסיסיות – קבלה והשפעה. אנחנו רואים שכל המערכות שלנו עובדות על פי העיקרון הזה: הן מקבלות ונותנות, קולטות ופולטות, סופגות חומרים מזינים ומסירות מזיקים … כך פועל הגוף שלנו. וחוץ מזה, יש בו תת-מערכות רבות, שגם פועלות באיזון בין הכוחות המנוגדים.

לכן, איך אפשר להסתדר בלי "מזיקים" – חיידקים ונגיפים? הרי, ברמות אחרות הם מזיקים לא לנו, אלא "עבורנו". לדוגמה, הגוף שלנו כל הזמן צריך להיפטר מהרבה דברים, ועל זה עובדות מערכת שלמות, שבהן ה"מזיקים" טורפים עודפים, ובצורה זו או אחרת מוציאים אותם מהגוף. בלי זה לא היינו יכולים להתקיים – היינו לוקים בזיהום.

אז, למעשה, בטבע אין מזיקים, רק חוסר איזון פוגע בנו. בטבע אין רוע, ומחלה היא חוסר איזון בין הכוחות המנוגדים, כאשר הם לא נמצאים באיזון.

האיזון ביניהם תלוי באיזון העליון בינינו לבין הטבע. זה מה שמגדיר את הקשרים שלנו בחברה וגם הפעילות של מערכות הגוף. אין זה מקרה שמגיעות מגיפות, התפרצויות של שפעת, מגיפות שמתפשטות בשטחים עצומים באזורים אחדים, בעוד שבאזורים אחרים – לא. אין מקריות. כל זה הוא ביטוי חיצוני לבעיות הפנימיות של החברה או מגזר מסוים שבהם נוצרו קשרים לא נכונים בין האנשים עקב חוסר איזון.

לסיכום, ישנן סיבות רבות, אבל כמובן, הסיבות האמיתיות נמצאות למעלה. סוגים שונים של הפרעות ועיוותים ביחסים בין בני אדם, ובין האדם לטבע גורמים לתוצאות שונות: מלחמות, סכסוכים, מחלות. ולהיפך, מערכות יחסים טובות מובילות לתוצאות חיוביות.

אבל בכל מקרה, אי אפשר להעריך את מה שקורה כ"רע". גם אם אנשים חולים, סובלים, מתים, אם הצרות לוקחות מאיתנו כמות עצומה של אנרגיה, כסף, משאבים – בסופו של דבר, כל זה נועד באיזושהי צורה לפצות על חוסר האיזון בין שתי המערכות: השפעה וקבלה.

אנחנו רואים, כי אותם "המזיקים" הם לא כל כך פשוטים. אלה צורות מיוחדות של חיים, שפועלות בהתאם לתוכניות הפנימית שלהן ומתאפיינות בסוגים מסוימים של מערכות יחסים. כל הטבע נמצא באינטראקציה איתם, על מנת, בסופו של דבר, להשפיע עלינו בדרך זו או אחרת. לא כדאי לומר על שום דבר שזה קרה במקרה.

אין זה סוד שאנחנו די חלשים מול התופעות הללו. נראה שחלק מהמחלות שייסרו את העולם בימי הביניים נעלמו, אולם למעשה, הן לא הלכו לשום מקום ויכולות להתלקח שוב, עד כדי כך שאנחנו לא נמצא להן פיתרון. אם חוסר האיזון יגדל יותר מדי, הוא יתפרץ החוצה בצורה מוחשית כזאת.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 81, 10.10.2012

ידיעות קודמות בנושא:
המוח כמתאם עליון
איזון פירושו בריאות
הטבע אינו סובל חוסר איזון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest