דף הבית / חינוך, ילדים / מדוע ילדים לא רוצים ללכת לבית ספר: חוסר תיאום אבולוציוני

מדוע ילדים לא רוצים ללכת לבית ספר: חוסר תיאום אבולוציוני

דעתו של (פ. גראי, פרופסור לפסיכולוגיה): בתי הספר שלנו עובדים נגד האינסטינקטים של ילדים. רוב הילדים לא רוצים ללכת לבית הספר: הם עושים את עצמם חולים, גוררים את רגליהם בבוקר, לא עושים שיעורי בית, עוברים על כללי בית ספר. גם אנחנו התנגדנו והענישו אותנו כדי שנשב בבית ספר ונעשה את מה שציווה המורה.

משמעות לימוד הילדים בתרבות הציידים- מלקטים הפוכה מלימוד הילדים בבתי הספר. האנתרופולוגים קבעו שאת הערך הגדול ביותר עבור הציידים- מלקטים מהווה החופש. הציידים- מלקטים הניחו שזה לא נכון להכריח את האדם לעסוק במה שהוא לא רוצה לעסוק בו. הם התחשבו בילדים כבבני אדם, ולעיתים רחוקות נתנו הוראות ישירות כיוון שזה יכול להישמע ככפייה.

הם האמינו שהאנשים מתוך יוזמתם ילמדו להכפיל את שגשוג השבט, כיוון שיראו שבהתנהגות כזו מצויים חכמה ושמחה. במשך מאות אלפי שנים זה היה לעיקרון מארגן של החברה האנושית.

צייד וליקוט דורשים מהאדם יוזמה, גישה יצירתית, הם מבוססים על כך שהאנשים יתחלקו זה עם זה, יפעלו בשיתוף פעולה, כיוון שהם בעצמם רוצים זאת.

הציידים- מלקטים כנראה הבינו שהילדים יגדלו חופשיים, בטוחים בעצמם, מגלי הבנה, יצירתיים, אם נעניק להם חופש בילדות, כאשר חיי השבט מעניקים להם קווים מנחים מוסריים ומודלים להתנהגות.

במהלך כל התקופה הארוכה של הצייד והלקט הילדים שיחקו בחופשיות יום אחר יום וכך למדו בעצמם. הלימוד תמיד היה הוראת הלב. למעשה, הסיבה לכך שהילדים מהטבע משחקים, סקרנים וחברותיים טמונה בכך, שבדיוק תכונות אלו היו הכוח המניע של המסוגלות של הילדים ללימוד עצמי.

התכונות הייחודיות הללו של הילדים התפתחו והתעצבו בדרך הברירה הטבעית כדי לשרת ללימוד בתנאי של חופש הילדים.

לכן, כשאנחנו מכריחים את הילדים לשבת במקום, לשמוע את המורה ולעשות את מה שאומרים להם, כל עצם בגופם, כל נוירון ושריר מתנגד. הגוף שלהם אומר להם: "זה לא נכון".

אני בעצמי צריך להיות בשליטה על פעולותיי, אני צריך לשחק ולפתח את מיומנויותיי החשובות עבורי. אני רוצה לחפש תשובות לשאלות שמעניינות אותי, ולא לאלה שאני מפהק מהם מרוב שעמום, אני רוצה לצפות בפעולות של בני האדם בעולם המציאות, ולא במורה שנראה שבכלל לא קיים בשום מקום בעולם מלבד בבית הספר.

אם אני לא אעסוק במה שאני זקוק לו, אני לא אוכל להיות אדם בטוח, ראוי. בזמני הציידים-מלקטים, ילד שלא הרגיש רצון ברור ללכת בדרכו וללמוד, היה יכול לגדול כאדם שלא מוכן לחיים.

אם כך, האינסטינקטים מובילים את ילדינו ללימוד דרך משחק חופשי, חקר העולם, וקשר זה עם זה. אך יש לנו בתי ספר שעומדים על כך שהילדים ישכחו מהחופש ויעשו את מה שאומרים להם. בתי ספר אלה אף פעם לא עבדו בצורה מוצלחת ואפילו בתיאוריה הם לא יכולים לעבוד בצורה מוצלחת, כיוון שהם תמיד היו נגד הילדים ולכן עוררו התנגדות.

חייבים לתת לילדים ללמוד בעצמם ותפקידנו כאן הוא ליצור תנאים שלימוד עצמי יהיה אפשרי.

הערתי: זה מה שהחינוך האינטגרלי מעניק לילדים. (ראו שיטת החינוך האינטגרלי.)

ידיעות קודמות בנושא:
כואב עבור הילדים
תחליף ללימוד המיושן
בית הספר הוא הראי של קלקולי החברה

One comment

  1. החינוך העתידי זה ההיטק האמיתי ………….

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest