דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מדוע המלך אוהב את המן (האגו)?

מדוע המלך אוהב את המן (האגו)?

בעל הסולם, "שמעתי", מאמר לפורים: "והיות שמרדכי הוא צדיק, שכל עבודתו הוא רק להשפיע, ואין לו שום צורך להתעלות במדרגות, אלא הוא מסתפק במועט, ולהמלך היה רצון לתת את אור החכמה, שזה נמשך מקו שמאל, ועבודתו של מרדכי היתה רק מקו ימין לבד. מה עשה המלך, גדל את המן, היינו שהחשיב את קו שמאל, וזה סוד, ושב את הכסא על כל השרים, וכמו כן נתן לו השליטה".

אם האדם נמצא כולו בהשפעה, הוא אינו חושב שניתן גם לקבל בכוונה על מנת להשפיע. הרי התכונות הללו סותרות זו את זו. אני כולי מכוון רק להשפעה, מעצמי החוצה, ורק את זה אני רוצה. אני נהנה מכך שאני משפיע וחושב על האחרים, ובצורה כזאת ההשפעה שלי, המעשה שלי, המחשבה והרצון שלי – כל כוחות הנפש שלי מכוונים רק לכיוון אחד: ממני – החוצה, אל מי שאני משפיע לו. כך בנויה תכונת ה"מרדכי" בתוכנו.

אך אם לפתע רוצים לגלות לאדם את כל היכולת שלו להשפיע, חייבים לגדל בו את הרצונות לקבל, כדי שהוא יקבל בכוונה על מנת להשפיע וייווצרו בינו לבין הבורא חיבור והדדיות.

אם אני רק משפיע למישהו, אין בינינו חיבור. רק נדמה לי שאנחנו מחוברים. הרי אני נמצא בו, ברצונות שלו – אך הוא אינו נמצא בי! ולכן אין בינינו את הדבקות, שהייתה המטרה של הבריאה. החיבור אפשרי רק אם אני מקבל מהזולת באותה המידה שבה אני רוצה להשפיע לו. רק אז תהיה בינינו הדדיות. הרי החיבור אפשרי רק בין שווים: לפי המידה שבה אני מקבל, אני נותן!

אך אם אני מקבל בכוונה על מנת להשפיע, כדי להחזיר לזולת את המילוי, הפעולה הזאת כוללת בתוכה שתי תכונות מנוגדות: תכונת הקבלה, שנותנת מילוי, ותכונת ההשפעה למען הנאת הזולת. לכן ה"מרדכי" שלנו (תכונת ההשפעה שבנו) אינו מבין כיצד ניתן לעשות את זה. אנחנו באמת איננו מבינים את זה. זהו מצב גבוה מאוד.

כיצד לעורר את האדם לפעולה כזאת ולהוציא אותו מהאיזון שנותנת ההשפעה בכוונה על מנת להשפיע, תכונת הבינה, שאינה רוצה כלום לעצמה, רק להשפיע כמה שיותר? כיצד לחייב אותו לפחות לחשוב על הקבלה, להוסיף את הקבלה להשפעה? – זוהי פעולה מסובכת ומורכבת. היא דורשת גישה שונה לחלוטין, מהפכה פנימית אמיתית, כדי להבין כיצד ניתן להשתמש בה.

העבודה הזאת היא התוצאה מהקשר ההדדי ביניהן, שמקודם כלל לא היה נראה כאפשרי. ולכן נחוץ כאן כוח נוסף גדול מאוד, כוח זר ואכזר, שימחק את כל הגישה הקודמת: "השפעה על מנת להשפיע", שיטת מרדכי, עד כדי כך שה"מרדכי" שבי ירגיש את עצמו מבוטל, מושבת! אינני מסוגל יותר להשפיע בכוונה על מנת להשפיע, ואני נופל ל"רצונות הטמאים" (הקליפות), פשוט נעלם!

ורק אז מתגלה הגישה החדשה הזאת, האפשרות לקבל בכוונה על מנת להשפיע, אך לא קודם לכן. כלומר, מתרחשת כרגיל ההתפתחות לפי כל ארבע הבחינות, עד שאנחנו מגיעים לפיתרון. לכן בסיפור של פורים פועלות כל כך הרבה דמויות שונות: העוזרים של המלך ושל המן.

מתוך שיעור על מאמר מהספר "שמעתי", 20.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
פורים – גמר התיקון
הסיפור של פורים – "גילוי הנסתר"
והעיר שושן נבוכה

2 comments

  1. "לקבל בכוונה על מנת להשפיע….עד שאנחנו מגיעים לפתרון"

    אנחנו? האם הפתרון בידינו? אם כן למה אנחנו
    מתמהמהים, אולי הגיע הזמן להיות באמת "עדלאידע"
    (בלי להשתכר) ואז, מה בין המן למרדכי?????

  2. רוצה לקבל עדכונים במייל על תגובות חדשות
    לגבי "מדוע המלך אוהב את המן"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest