מבהמה – לאדם

כשאנחנו לומדים את חכמת הקבלה אנחנו חייבים להבין שאנחנו נמצאים בדרגה בהמית, כמו שכתוב: "כולם כבהמות נדמו". קיימים בתוכנו דרגות של דומם, צומח וחי, ואילו דרגת האדם שאנחנו צריכים לבנות בתוכנו, זו מדרגת ההידמות לבורא. בינתיים אני לא יודע מיהו הבורא, מאחר ואין לי תכונה הדומה לו שדרכה אני יכול לזהות אותו, לתאר לעצמי מי הוא. לכן בינתיים אני נחשב לדרגת בהמה. כי במה אני שונה מהבהמה? – רק בהתפתחות אגואיסטית גדולה יותר במקצת. אך דרגת ה"אדם" מסמלת להיות "דומה לבורא" ("אדם" מהמילה "אדמה" לעליון).

בורא זו תכונת ההשפעה, כוח ההשפעה, ואילו אני דווקא מקבל באופן מלא. לכן אין לי שום דבר ממנו מלבד "ניצוץ קטנטן מלמעלה", שמושרש מלידה בכל אדם. אם הניצוץ מתעורר, אני מתחיל להרגיש איזו דאגה לא מובנת, רצון למשהו שמעל לדרגה הבהמית שלי. אז אני מגיע לקבוצה הלומדת קבלה, ומתחיל לשמוע על כך שקיימת האפשרות להפוך להיות אדם הדומה לבורא.

זהו השינוי שאנחנו יכולים לבצע בתוכנו, מאוד ממשי. תארו לעצמכם הבדל בעולם שלנו בין בהמה לאדם. עד כמה החיים של האדם מורכבים יותר מאשר הבהמה, נניח חתול! חוץ מהצרכים הבהמיים המשותפים למזון, לשינה ולרבייה, אצל האדם קיימים גם חינוך, תרבות, התפתחות כללית רחבה. ואילו החתול אינו יודע את כל זה. אך כדי לפתח בנו משהו הדומה לבורא, דרוש לנו שׂכל, הרגשה וכוחות שאינם נמצאים בנו. כי הרי ההבדל בין הבהמה לאדם בעולם שלנו, זה בסך הכול הבדל קטן בהתפתחות שתי המהויות האלה.

בעוד שאני והבורא, אלו הן שתי צורות ההפוכות והמנוגדות זו לזו, ואין לי שום הבנה מה דרוש לי עוד כדי להפוך להיות כמוהו. אני אפילו לא יכול לדמיין לעצמי איך זה להיות דומה לו, להתעלות מעל לזמן, תנועה ומקום, מעל לכל המציאות שלנו. יוצא, שכאן אנחנו חייבים לרכוש איזה שהם כוחות, הבנות, שׂכל והרגשות שאינם קיימים בנו. בינתיים אני עוד קיים כבהמה. אך קיים אצלי "ניצוץ מלמעלה", ואני יכול לפתח אותה בכזו צורה שפתאום אגלה בו כל מיני תכונות חדשות, שׂכל והרגשות שכבר שייכים לדרגת הבורא או האדם שבי. את הניצוץ הזה מפתחים בעזרת האור העליון.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 08.10.2010

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest