לקפוץ מעל הראש

שאלה: כיצד ניתן לרכוש יכולות ללכת ב"למעלה מהדעת"?

תשובתי: "למעלה מהדעת" משמע למעלה מ"החומר שלנו", למעלה מרצון ליהנות, כלומר בתכונת ההשפעה. איננו מסוגלים לעלות מעל לאגואיזם בעצמנו, זה אפשרי רק בעזרת האור העליון, או"מ.

ה"דעת" מסמלת את הרצון שלי. בתוך הרצון שלי אני מסוגל להרגיש, לראות, לבצע חישובים, בהתאם לתועלת או להפסד האפשריים, האם כדאי להשתמש ברצון זה או אחר. כתוצאה מהחישובים האלו אני מגיע לאיזה שהן מסקנות ומיישׂם את הרצונות שלי. אין לי בזה שום בעיה. כך אני חי בעולם הזה. בחלק מהחישובים האלו אני בטוח, בחלק השני אני בספק. במדעים הארציים שלנו אנחנו גם כן משתמשים בתיאורית ההסתברות, איפה שאין לנו מידע מהימן. אך בכל מקרה יש לנו על מה לסמוך.

בעוד שב"למעלה מהדעת", "למעלה מהשׂכל", אין לי שום כלים, תכונות תפיסה. ואני גם לא יודע מה זה "למעלה". אם זה היה סתם מנוגד לשׂכל, הייתי יכול לבצע חישוב כיצד לנהוג בהתאם לשׂכל, והייתי עושה בדיוק להיפך. למרות שגם זה היה חישוב רציונלי. אך אין לי שמץ של מושׂג מה זה "למעלה מהדעת", בהתאם לאיזה שׂכל, הרגשה, חישוב, ביחס למה. זוהי איזו גישה, איזו מגמה, פרדיגמה שאינה קיימת בתוכי.

לכן, רק האור יכול לבוא ולתת לנו גישה כזאת, מפני ש"למעלה מהדעת" מסמל "על מנת להשפיע", כלומר לא לפי חישוב בתוך הכלי/הרצון ליהנות. ואם לא בתוך הרצון, אז אינני יודע מה זה. כיצד אני יכול לדעת? – לא ידוע… בתוך איזה רצון? – המקובלים אומרים: אם אתה תתחיל להרגיש את הרצון של הזולת כשלך, אם תוכל לבצע חישוב ביחס לרצון שלו, לטובתו, זה יהיה מעל לדעת העכשווי שלך.

אבל לשם כך אני צריך לקבל כוחות-על שאינם קיימים אצלי. אם אני אקבל את הכוחות האלה, אוכל להיות "למעלה מהדעת". ובינתיים אינך יכול לקפוץ מעל עצמך. רק האור שנוצר בנו יכול לשנות אותנו. לכן אנחנו צריכים להשתמש בסגולות, לבצע כל מיני פעולות המזמינות את האור, כדי שהוא ישפיע עלינו. בזה תימדד ההצלחה שלנו. הרי לא השׂכל ולא הרגש שאתה בינתיים צובר בתוך הרצון ליהנות שלך, לא יכולים לעזור לך. הם מסוגלים לעזור לך רק בצורה ההפוכה.

אם אתה כל יום עושה חישוב של מה שהשׂגת ברוחניות, אז אתה רואה שלמעשׂה לא השׂגת שום דבר, למרות שהשקעת מאמצים רבים. ואותו הדבר גם מחר, ומחרתיים, בנוסף לכך גם התבלבלת. ביום אחר פתאום הרגשת ביטחון, שהפכת לחכם, וכולי. כל יום אתה מוסיף תופעות שליליות, מזה שאתה נמצא ברצון ליהנות למען עצמך וחושב שרק האור יכול לעזור לך, אך הוא לא מגיע ולא עוזר. אז מה לעשות? – להתחיל להילחם נגד השׂכל, כפי שזה כתוב על גלות מצרים.

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 25.11.2010

ידיעות קודמות בנושא:
ארבע גלויות
אמונה והשׂגה
אמונה למעלה מהדעת

One comment

  1. יכולות להיות, שתי רמות של חשיבה:

    ברמה של הדעת (מיינד, שכל) החלטה נעשית בגלל הערכות ומסקנות, כך שאתה מקבל לוגיקה אסוציאטיבית. ישנו הדבר הזה, שמוביל לזה שמוביל לזה

    מעל הדעת – יכולה להיות לך החלטה מבלי להתחשב בהערכות, במסקנות או בזמן. וזה יהיה החלטה של הנשמה

    ישנו אופק שלם של חשיבה שאין לו שום קשר בכלל ללוגיקה, הוא לא קשור לשום דבר שקשור למשהו. זה רק – אתה יכול פשוט לחשב בצורה שרירותית

    החלטה ברמת הנשמה היא תמיד מעל החלטה של גירוי – תגובה אסוציאטיבי.

    החלטה ברמת הנשמה מקבלים מהשפעה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest