דף הבית / חינוך, ילדים / לפתור בעיות שאינן ניתנות לפתרון

לפתור בעיות שאינן ניתנות לפתרון

dumy_100_wp.gif

שאלה: אתה אומר שהחינוך האינטגרלי הוא לא רק מחויב המציאות, אלא הדבר החשוב ביותר שקיים בחיים. מה כל כך חשוב בו?

תשובתי: היום הטבע מעמיד אותנו במסגרות מאוד נוקשות, כאשר הביקוש יורד ולאדם לא יהיה צורך בשום דבר, חוץ מקיום נורמאלי, שקול ונבון, שאליו אנחנו צריכים לעבור מחברה חסרת רסן, מצריכה חסרת גבולות, על אף שבעבר חשבנו שהצריכה כל הזמן תלך ותגדל!

אני הייתי עדיין ילד כאשר האמריקאים עשו תעמולה של החברה הצרכנית. הם חשבו שזה יהיה אין סופי, נצחי, בדיוק כמו שהקומוניזם עשה תעמולה בחלקו השני של העולם.

אם כך, כיצד תיראה החברה, אם אנחנו שואבים מתוך האדמה ובכוונה מייצרים מוצרים שיתיישנו ויתקלקל תוך פרק זמן קצר ונאלץ לזרוק אותם לאשפה? בסופו של דבר הערים מוקפות במזבלות ענקיות, שמהן מזדהמים המים וכל המשאבים הטבעיים. אנחנו צריכים לבזבז משאבים עצומים רק כדי לקבל את הדרוש לקיום שלנו: אוויר נורמאלי, מים, מזון, לשמור על החיים שלנו על ידי תוספות ביולוגיות וחיסונים, להקים מפעלי טיהור ענקיים וכדומה.

כלומר, העולם הופך להיות יותר ויותר מורכב בגלל ייצור יתר שאין בו צורך לאף אחד, אלא מיועד רק לקומץ קטן של אנשים ( 550 או 1000 בני אדם בעולם) כדי שלהם יהיו חשבונות בנק מופקעים, שבסופו של דבר, בעצם, לא יתנו להם שום דבר, רק שהם עדיין אינם מבינים זאת בגלל המוגבלות שלהם. ולמען זה אנחנו הורסים את הבית היחיד שלנו, את כדור הארץ?!

אני לא משייך את עצמי בשום פנים ואופן לתנועה אקולוגית כלשהי, אלא פשוט מדבר על חוק הטבע שמאלץ אותנו לפעול אחרת.

לכן, אנחנו מבצעים כאן את הציווי ההכרחי והעיקרי ביותר לקיומנו. אלה הן לא סתם מילים יפות שמלמדות אותנו דבר נפלא, אלא זה הדבר ההכרחי מבחינתנו. ואנחנו מתחילים להרגיש את זה בחיי היום יום שלנו.

מעבר לכך, אנחנו צריכים להבין שכמות גדולה מאוד של בני אדם, וזמן עבודה שמתפנה מעבודות ייצור, דרושים לנו דווקא כדי שאנחנו נעלה את עצמנו לרמת התפתחות אחרת, להרמוניה עם הטבע.

ואז אנחנו נתחיל לחשוב על תפיסה אחרת של הטבע, שמוביל אותנו כפי שעשה זאת לאורך כל אלפי שנות ההתפתחות, למטרה מסוימת, להשתוות עימו. מה הכוונה להשתוות עם הטבע?

כאשר אנחנו רואים באיזו צורה קיימים חלקי הטבע ה"דומם", ה"צומח" וה"חי", אז זה מובן לנו, הם פשוט קיימים. ובשביל מה קיים האדם? האם רק בכדי לחיות חיים "אנושיים" רגילים?! האם אז אנחנו בוחנים אותו כחלק מעולם החי, או שקיימת כאן מטרה נוספת, עליונה, שנמצאת מעל לתפיסה שלנו?

מאחר ואנחנו יכולים לחקור את מה שנמצא בדרגת ההתפתחות הנמוכה מאיתנו, מה שנמצא בדרגת ההתפתחות שלנו אינו ניתן לחקירה, מפני שהמדרגה התחתונה ניתנת לחקירה רק מהמדרגה העליונה יותר. וכדי לעלות למדרגה העליונה יותר, אנחנו חייבים להשיג אינטגרליות, ואז נוכל להבין בשביל מה נברא האדם ומהי מטרת קיומו, ולא לדחות מאיתנו את השאלות האלה שבאמת ניצבות לפנינו, בכך שאנחנו חושבים שהן ילדותיות או שאינן ניתנות לפתרון.

מתוך שיחה מס' 15 על החינוך האינטגרלי, 26.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
ריפוי העולם הוא בחינוך האינטגרלי
הטבע אינו סובל חוסר איזון
ללמוד לחיות באיזון עם הטבע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest