דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לנצח את הבורא בתחרות

לנצח את הבורא בתחרות

מטרת הבריאה היא להיטיב לנבראים, לעשות את הנבראים בדיוק כמו הבורא עצמו. כל מה שפחות מזה, אינו נחשב להטבה. כדי להגשים את המטרה הזאת, חייבים שני תנאים:

מצד אחד, הנברא צריך להיות נבדל ועצמאי מהבורא, לייצג כביכול מציאות נפרדת.

ומהצד השני, הנברא צריך להיות דומה לבורא.

כיצד ניתן לאחד שני ניגודים לאחד? – לשֵם כך הבורא ברא את תכונת הקבלה המנוגדת לו, ואחר כך הכניס בתוך הרצון לקבל את תכונת ההשפעה העצמית שלו. באופן כזה קיימות בנברא שתי תכונות: רצון לקבל ורצון להשפיע.

אך הרי האדם אינו יודע מה לרצות. הוא נמצא בין שני רצונות שווים, ואין לו אפשרות לעשות משהו, לבחור באחד מהם. זאת הסיבה שהבורא תמיד מעורר את הרצון לקבל, את הטבע הראשוני העיקרי והבסיסי המבדיל את האדם ממנו. ומה שקשור לרצון להשפיע, את זה האדם צריך לבקש, שהבורא יעורר אותו, ייתן לו כוחות.

"ידידות" עם הרצון לקבל, האדם מתיידד עם עצמו בכך שנשאר מנוגד לבורא. אך אם הוא דורש שישרה בו הרצון להשפיע, אז הוא מעדיף להידמות לבורא. כך אנחנו גדלים, לא על ה"שמרים" של שני הרצונות, אלא הודות לכך שכל הזמן אנחנו מעדיפים להידמות עוד יותר גדולה לבורא. העיקר שההשפעה תמיד תישאר כמטרה שלנו בדרך. כדי שהבורא תמיד ילבה את הרצונות לקבל, אנחנו צריכים "לעקוף" את הבורא, להקדים את האגואיזם שלנו ולהסכים לגדילתו רק בתנאי שבראש יהיה הרצון להשפיע.

יוצא שאנחנו תמיד נמצאים בתחרות עם הבורא: הוא מגביה בנו את עֵשַׂו, ואנחנו דורשים שהוא יגביה בנו את יעקב. במרוץ הזה האדם גדל ומשׂיג את המטרה שלו. בסיום הוא רוכש רצון לקבל שלם ולבוש שלם של תכונת ההשפעה. סיכום התחרות: ניצחון על הבורא, כמו שנאמר: "ניצחוני בניי". ואז מגיעה צהלה וחדווה כוללת המתוארת על ידי בעל הסולם במשל על הגבהת העבד.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 04.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לפי הנחתם לגלות את החותם
הפרעה בתור עזרה
החזר בתשלום דחוי

One comment

  1. ואלרי מנהריה

    ===== ואם הקושי שבתפילה… נגרם ע"י קושי בפניה לפני ידיעה מוחלטת לעשיה מספקת מכדי להתייאש – איך להתמודד עם זה ?
    או שלא…?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest