דף הבית / כללי / למה צריכים בושה?

למה צריכים בושה?

img_5653_cr_70.jpg

שאלה: אני חושבת, שאנחנו נמנעים מלעשות הרבה דברים בחיים בגלל הבושה. האם קיים קשר בין האגו לבושה? האם הבושה, שעליה קראתי אצלך, היא בעצם גילוי האגו?

תשובה: הבושה היא המבדילה את האדם מהבהמה. כשהאדם מבין את היסודות של הבושה, הוא יכול לבחון ולשלוט על עצמו בעזרתה, לכוון אותה במטרה להתעלות מעל הטבע שלו. בחוכמת הקבלה מדברים אך ורק על הבושה הזאת.

בושה אחרת היא בושה אגואיסטית, מהסוג של "גונב ומסמיק", או שמתבייש, כי תפסו אותו עושה פעולה מכוערת. ולסוג כזה של בושה הקבלה אינה מתייחסת כלל.

שאלתו של נדב: האם הבושה מתגלה כאשר מנסים לחבר את הבורא והקבוצה כאחד?

תשובה: הבושה מתגלה רק על ידי האור העליון – "האור המקיף". הרגשת שינוי הצורה מהבורא היא הבושה האמיתית. ברגע שנתעלה מעליה, נוכל לתקן את ההבדל הזה ולהידבק בבורא. כלומר, הבושה זהו הרגש העיקרי שעוזר לנו להשתנות ולהידמות לבורא.

לכן חוכמת הקבלה מדברת על הבושה כעל ההרגשה, שאותה גילתה המלכות בעולם אין סוף. ובגלל זה המלכות החליטה לצמצם את הרצון שלה לקבל את האור, ואחר כך לצאת אל אותה הדרך שאנו אמורים לעבור עד לגמר התיקון. הכוח, שדוחף אותנו למטרת הבריאה, הוא הבושה, במודע או שלא במודע.

4 comments

  1. אברהם אבן יהודה הקבוצה הצעירה – עצלות (16:59 ,02.07.08)

     
    שלום כבוד הרב אייך אני יכול לנצח את העצלות בתודה ובבאכת אהבה אברהם

    להמליך את הרוח על הגוף (הרצון לקבל).

    אדון עולם אשר מלך בטרם כל יציר נברא לעת נעשה בחפצו כל,

    אזי מלך שמו נקרא:

    ואחרי ככלות הכל לבדו ימלוך נורא והוא היה והוא הוה והוא יהיה בתפארה:

  2. ספר ברכת שלום על התורה/רב"ש/ פרשת וישב/מאמר סג

    הערה פט. מעשה זה היה מספר אדמו"ר זצ"ל, ששאלו לרבי סעדיה גאון : מה שייך אצלך ענין תשובה, על מה אתה אומר אשמנו בגדנו וכו' ? וענה, שכל יום עושה תשובה, לפי מדרגתו של היום – מדוע לא השיג אתמול מה שמשיג היום (ובודאי הוא משום שאתמול לא היו כליו מספיק זכים, ועל זה עושה תשובה).

  3. ברכת שלום על התורה/רב"ש/פרשת תצוה/מאמר קיט

                                       קיט

                       ויקחו אליך שמן זית  זך (כז, כ)

    בגמ' : אמר ר' שמואל בר נחמני, אליך ולא לי. לא לאורה אני צריך. מחוץ לפרוכת העדות העדות באהל  מועד. עדות הוא לכל באי עולם שהשכינה שורה בישראל. ואם תאמר לאורה אני צריך, והלא כל ארבעים שנה שהלכו ישראל במדבר לא הלכו אלא לאורו. אלא עדות הוא לכל באי עולם שהשכינה שורה בישראל, מאי עדותה, אמא רבא, זה נר מערבי שנותנין בה שמן כנגד חברותיה וממנה היה מדליק ובה היה מסיים. (מנחות פו, ב)

    ויל"ה : א) איזה טיפש יכול יכול לומר שקב"ה צריך שישראל יאירו לו, וכי הקב"ה צריך לאור גשמי. ב) למה צריך להביא ראיה [שאינו צריך לאורה] מהמדבר, שישראל הלכו לאורו של עמוד האש. ובלי הראיה מה הייתי אומר.

    תשובה : המטרה היא להיטיב. והמקבלים שלוקחים ההטבה, פירוש שמקבלים  את אור ה'. וזה נמשך על ידי עבודה של התחתונים, שזה נקרא : אור מצד ישראל, היינו הכוחות של עם ישראל. וכשאין הכנה מצד התחתונים אז אין הקב"ה משפיע להם את ההשפעה העליונה.

    אבל אין להגביל אותו ולומר שבלי זה אי אפשר שישפיע להם. ומביא ראיה מהמדבר, שקב"ה היה מאיר להם בלי התעוררות ומשום זה אכלו לחם מן השמים, היינו בלי עבודה. ורק כשבאו לארץ אז ניתן להם השלמות, הנקרא : לחם מן הארץ.

    לכן אפילו כשישראל היו עושים את המנורה במקדש, ניתנה להם העדות, שידעו שהשכינה שורה בישראל אפילו בלי אתערותא דלתתא. כי אין הקב"ה זקוק לאור של ישראל, היינו להכשרתם, כי "אם צדקת מה תתן לו". אלא זהו לטובת האדם, שלא יהיה נהמא דכסופא.

    ולכן באה עדות מצד נר המערבי, שהיה מאיר בדרך נסי. כי ענין הנס הוא למעלה מהטבע. כי הקב"ה ברא את העולם בטבע, שענינו הוא, שהם יוכלו לקבל תענוג רק לפי עבודתם. לכן כשנותן חצי לוג שמן, אז היגיעה הזו של חצי לוג, שיערו חכמים שמספיקה שיהיה דולק מערב עד בוקר. ומה שהנר המערבי היה דולק יותר מכפי שיעור היגיעה, נמצא שכבר מאיר בדרך נס, לא לפי ערך היגיעה.

    רואים מזה, שקב"ה יכול להשפיע שפע אפילו בלא מעשה התחתונים.

  4. בני ברוך מציגים = תהיה בן אדם

    http://www.youtube.com/watch?v=fZAEbOp5SgU

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest