דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / למה מקובלים חובשים כיפה?

למה מקובלים חובשים כיפה?

thumbs_profil_pishu_100_wp.gif

שאלה: אתה אומר, שכשאדם נמצא בעבודה פנימית, בחיצוניות לא צריכים לראות עליו שום סימן. אז כמי שפונה לחילוניים, למה צריך לחבוש כיפה בבני ברוך, שזה כבר שינוי גדול בגשמיות לאדם החילוני?

תשובה: עוד לא הגענו להבנה מלאה בחברה לגבי – מהי קבלה ומהי דת. אנחנו חייבים להיות מקובלים על כל החברה. הרי אפילו החלק החילוני שבה, משוכנע שמקובל צריך להיראות דתי ולחבוש כיפה. בנוסף, מדובר כאן במסורת, בתרבות העם היהודי ובמנהגיו, ולכן אנחנו שומרים עליהם!

כמובן ,שזה לא משנה מה לובש הגוף הבהמי שלי. אבל החיצוניות הזאת משפיעה על האדם הלא מתוקן גם כן.

8 comments

  1. שלום רב יקר, אמרת שבזמנים הטובים, כל אחד ישמור על המינהגים של העם שלו וברוחניות נהייה כולנו מחוברים- אחד בס"ד. "איש איש באמונתו יחיה".

    שאלתי, אם כך, מדוע שיהודי שחונך בבית חילוני יקבל עליו את כל המגבלות והמינהגים שנוהגים בהם בבתים חרדיים? הרי הוא לא הורגל למינהגים האלו וזה קשה לקבל על עצמך מיגבלות,( במיוחד בימנו אנו אם בסביבה שלך כולם מתנהגים כמו חילונים, ואין סביבה שמאפשרת) אם זה רק מינהגים, אז חילוני לא נוהג בהם? העיקר הרוחניות? אנא הסבר, בכבוד והערכה- ישר כוח בני ברוךSmile.

  2. זהר/הסולם/פרשת ויצא/מאמר ישבעו עצי ה'/אות שלז

    שלז) תא חזי א] ישבעו עצי וגו' : מה הוא לבנון, ואומר כבר בארוהו וה"ס בינה שחזרה לחכמה. כי לבנון נוטריקון ל"ב נתיבות החכמה ונון שערי בינה. וביארו מקרא הזה, אשר שם צפרים יקננו חסידה ברושים ביתה. ושואל ב] אשר שם צפרים יקננו, באיזה מקום. ומשיב היינו בלבנון שהיא בינה עלאה דא"א שחזרה לחכמה, ואלו הם  ג] ב' צפורים שבארנו בכמה מקומות, דהיינו ב' נוקבין דז"א לאה ורחל. ומאלו מתפרדות כמה צפורים אחרים, דהיינו בבי"ע, אבל אלו ב' צפרים, הן עליונות, דהיינו שבאצילות, והן יוצאות מלבנון, שהוא למעלה, וסוד הדבר, ד] וללבן שתי בנות וגו' דהיינו ב' צפרים לאה ורחל. ולבן ה"ס לבנון, כי לבן ה"ס דכר ולבנון דכר עם נוקבא.

    א] (תהלים קד) ב] (שם) ג] (כרובים): הקסה"ז דף ז' צ"ו. ד] (בראשית כ"ט) תולדות דף כ"ה צ"ה.

  3. זהר הסולם/פרשת ויצא/מאמר ישבעו עצי ה'/ אות שמ

    שמ) ועל אתר דא וכו' : ועל מקום זה דהיינו הנוקבא,  כתוב וינחם ה' ויתעצב וגו'. כי במקום זה תלויים הדינים והעצבון, אבל בכל מה שלמעלה, בבינה, הכל הוא באור, וחיים לכל הצדדים. ועל זה למדנו אין עצבות לפני המקום, לפני הוא בדיוק, שיורה על הפנימית שהיא בינה, שרק בה אין עצבות אבל החיצונית שהיא הנוקבא  בה יש עצבות כנ"ל. ועל כן כתוב, עבדו את ה' בשמחה באו לפניו ברננה. עבדו את ה' בשמחה, הוא כנגד עולם העליון. בואו לפניו ברננה, הוא כנגד עולם התחתון. אשריהם ישראל בעולם הזה ובעולם הבא. משום זה כתוב אשריך ישראל וגו'.

    לרב

                

  4. ב"ה.

    אור, שלום וברכה.

    כאשר הרב אומר שצריך לקיים כל או"א את המנהגים של העם שלו, הוא אכן מתכוון לכך. למשל כיפה הוא מנהג יהודי (אפי' לא מצווה וחובה) שיש בה תועלת לאדם, וזה לא המצאה דתית או חרדית.

    אתה שואל שלא נהוג כך בביתך, אבל תזכר על סבא ועל סבא רבה שלך שבוודאי נהגו כך. בכלל לפני כמאה שנה לא היו לא דתיים ולא חילונים, היו יהודים.

    לגבי שבבני-ברוך נהוג לשים כיפה, ומה חשבת? שבבית מדרש הכנסו שלי כיפה? כידוע שקדושתו גדולה מבית הכנסת, ולבית הכנסת אפי' אתה לא הייתה חושב להכנס בלי כיפה.

     וחוץ מזה, עד לפני כחמשים שנה, אצל רוב העמים ומדינות, כיסוי ראש (כובה או כל דבר אחר) היה בגד סטנדרטי (ומחוייב) כמכנסיים וחליפה. אפי' פיג'מה הייתה עם כיסוי ראש.

    תחשוב קצת. תודה.

  5. סליחה רב יקר, אני חוששת שלא הסברתי את שאלתי כדבעי, התכוונתי לשאול- אם הקב"ה נתן לחילוני להוולד בסביבה חילונית, שלדוגמא- הולכת לים בשבת, ולא נתן לו להוולד בבית חרדי שהולכים לבית כנסת בשבת, ואם-"איש איש באמונתו יחיה" , ואלו רק מינהגים, האם אלו לא המינהגים של החילוני? אתה אומר שאנחנו נשמור על המינהגים בכדיי לשמור על מסגרת העם, אבל כיום במדינת ישראל- מסגרת העם השתנתה, ויש גם חילונים בעם שהם יהודים וישראלים וחלק מהעם לכל דבר, והמינהגים שלהם הם שונים. למה שיקבלו על עצמם מינהגים של מישהו אחר? יש להם כבר מינהגים משל עצמם. אלא אם כן, יש עוד נופך למצוות הגשמיות, ולכן, למרות שקשה לקבל את המיגבלות, עדיף לקבל אותם. ודבר אחר- קל יותר לקיים מצוות גשמיות, כאשר כל הסביבה שלך מסודרת באופן כזה של לקיים אותם, אחרת אתה לבד  בשבת, כשכולם בים או בטיול ואתה בבית. לסיכום- אם העיקר הרוחני, אז למה שחילוני יקבל על עצמו מצוות גשמיות? הכוונה לחילוני שכן מתקדם ברוחניות,בשלבים מתקדמים ולא בתחילת הדרך ברוחניות. (סליחה על האורך) ישר כוח בני ברוך Smile

  6. למרדכי היקר Smile

    תודה על התגובה שלך, דרך אגב אני בת  Wink. לא אכפת לי מה עשו לפני מאה שנה, לפני מאות שנים גם נסעו בכירכרה, אז מה? נסע לעבודה בכירכרה? הכיפה- זה החלק הקל במצוות הגשמיות, ולא על כיפה שאלתי, אלא על דברים יותר מסובכים לדוג' כל מיניי דקויות אין סופיות בהילכות שבת. כשאתה חי בסביבה חילונית זה כמעט בלתי אפשרי לקיים את כל ההלכות, כל הסביבה שלך חיה אחרת, ואתה לא רוצה להרגיש לבד, ובמיוחד לא בשבת קודש. ובכלל, אם זה רק מנהגים, עובדה, הקב"ה לא שם את החילונים במנהגים האלו השאלה שלי היא קצת יותר מורכבת, אני שואלת גם לגבי ימינו אנו וגם לימים שיהיה בס"ד תיקון ניסיתי להרחיב אותה יותר. בכל אופן, אני מעריכה את התגובה שלך שיהיה שבוע טוב Wink

  7. ב"ה.

    אור, ברכה ושלום.

    כל מה שאמרת  זה נכון, לכן הרב אומר שהוא לא כופה על אף אחד מצוות גשמיות (כתנאי מחוייב) אלא האדם עצמו יחליט אחרי זה עם להצטרף למזגרת דתית כלשהי או לא.

    בקשר למנהגים, אז ללכת לים זה לא מנהג דתי ובטח לא מנהג שקבעו מקובילים (בתחילת הגלות) שהם מביאים תועלת לאדם שלא נמצא עדיין בהרגשת עולם הרוחני.

    אם ה' שם אותך במשפחה חילונית, זאת הראיה שאת יש לך כוחות יותר גדולים מאשר אחד שנולד במשפחה חרדית (שהוא צריך את המסגרת מאוד מאוד). אז בהחלט לא צריך לחשוש משום זה.

    חוץ מזה הרב דיבר הרבה שלא צריכה להיות ה-שינאה (שנוצרה) היום למנהגים יהודיים, וכתירוץ אומרים שזה הכל דתיים וכו' ושזה הכל מימות הביניים וכו'

    לפני מאה שנה נסעו בכרכרה, אבל איך הכרכרה שייכת למנהגים של עם שהם מצוות גשמיות? צריך קודם כל לעסוק בפיתוח הנשמה, אחרי זה תראי בעצמך איך הכל הפתח לך.

    אני מקווה שהרב יענה לך.

    תודה.

  8. אך מה לגבי לומדי הקבלה שאינם שייכים לעם היהודי, שהרי בין בני-ברוך יש רבים כאלה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest