דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / למה ללמוד על העבר?

למה ללמוד על העבר?

שאלה: את מהלך האבולוציה של אגו האדם אפשר ללמוד על פי הדוגמה של ארבעה שלבי ההתפתחות בטבע. האם את הנושאים האחרים אנחנו צריכים ללמוד בהקשר האבוליציוני הזה?

תשובה: לא. האבולוציה וההיסטוריה, מנקודת המבט של התפתחות האגו, הן צורות והיווצרויות היסטוריות שמצטברות בהדרגה ומשתנות דווקא על ידי ידי האגו, בפתאומיות, במכה אחת.

כל כמה שנים או כמה עשרות שנים, סוג אחד של פעילויות חברתיות, יחסים חברתיים וטכנולוגיה מתחלף לסוג אחר, כי שינוי במשהו אחד מחייב שינוי בדבר שני. היחסים החברתיים השתנו, וכתוצאה מכך הופיעו הדואר, הטלגרף, הטלפון, הנוטריונים, הפרלמנט וכו'. כלומר, הכול משתנה ברמה כולה בכל שכבת היחסים בין בני האנוש.

אנחנו עוברים לא רק את התהליך ההיסטורי, אלא גם את ההתפתחות הסוציאלית, הפוליטית, החברתית והטכנולוגית, וגם את ההתפתחות של כלי העבודה וייצור והחקלאות. לדוגמה, בחקלאות תלויה ההגירה, במשהו אחר תלויה הדמוגרפיה, בעוד משהו תלוי משהו אחר. עד כדי כך הכל קשור אחד לשני!

גם תחלופת העידנים מתקשרת לנושא הזה: עידן הקרח, עידן הקרח הקטן, תקופת השגשוג וכו'. אנחנו מקשרים לנושא הזה את האקולוגיה ואת האקלים. אנחנו רואים שכל זה מערכת אחת שלמה.

שאלה: מדוע האנשים צריכים להרגיש את כל השלבים האלה?

תשובה: אם אני לא יודע מה היה אתמול, אני לא יכול לחשוב על מחר בצורה נכונה. אני חייב לראות את המערכת הענקית כולה שהביאה אותנו למצב של היום. אפילו שהיא ממשיכה להניע אותנו בדרגות ה"דומם", ה"צומח" וה"חי", יחד עם זאת, היא משאירה לנו כבחירה חופשית, את הדרגה הרביעית של ההתפתחות, דרגת ה"מדבר", מפני שאנחנו חייבים להשלים אותה בעצמנו.

יוצא מזה, שאני כבר יכול לעשות תיקונים שונים, אני כבר רואה שאנחנו נתקדם קדימה. אבל אם אני מראש, לפני המכות מאחורה, לא אוסיף את ההשתתפות העצמית שלי על ידי בחירת חופשית, שיתוף פעולה נכון עם האחרים, בנייה נכונה ורצונית מחדש של עצמי ושל החברה, אז החלקים ה"דומם", ה"צומח" וה"חי" שבי, ידחפו אותי קדימה ויגרמו לי לפעול בהתאם. זה יכול להיות מחלות נוראיות, רעידות אדמה, זעזועים מהפכניים וכו'.

אין לנו עדיין תמונה ברורה של התהליך, כי עדיין לא צברנו את החומרים האמפיריים הנחוצים. אבל אנחנו כבר יכולים להניח אילו סוגי מכות ודחיפות מאחורה נרגיש, כמו שנאמר "על ידי המכות אל האושר", אם לא נמנע את התרחשותן על ידי החיבור שלנו, ההשתתפות ההדדית והשאיפה להרמוניה ואיחוד.

מתוך שיחה על החינוך האינטגרלי מס' 12, 16.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
פרידה מדרגת החי של ההתפתחות
תורת הקשר הפנימי בין בני האדם
תחילת הגילוי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest