דף הבית / חינוך, ילדים / ללמוד איך ללמד

ללמוד איך ללמד

שאלה: אחרי שלושה סגרים ואין ספור בידודים, מערכת החינוך היא המראה הטובה ביותר למחיר ששילמו הילדים ולאתגרים שניצבים בפנינו בשנה הבאה.

תלמידים בכל הגילאים התמודדו עם ניתוק חברתי ופתאומי מהחברים, ועם לימודים בסגנון שלא הכירו. מסגרת החינוך שלהם התערערה: פעם הם למדו מהזום בבית, פעם בקבוצה פיזית קטנה. ילדים בכיתות א' כמעט ולא למדו קרוא וכתוב, תיכוניסטים נשרו בשקט מהלימודים, והבעיה הקשה שנוצרה היא הגדלת הפערים בחומרי הלימוד.

מה מערכת החינוך למדה מכל זה?

תשובתי: מערכת החינוך למדה שהיא לא יכולה ללמד.

שאלה: ומה עליה ללמוד?

תשובתי: היא צריכה ללמוד איך ללמד. מערכת החינוך כיום לא מסוגלת ללמד. היא גם בקושי הצליחה ללמד בשיטת הלימוד שהייתה קודם, אבל עכשיו התגלה שהיא לא מסוגלת ללמד ולחנך ילדים לטווח הרחוק.

שאלה: בעקבות השינויים מתעוררת מחדש שאלה מהותית יותר על מערכת החינוך, איזו מטרה היא משרתת?

תשובתי: מערכת החינוך הייתה צריכה להראות לנו שהיא מחנכת את הילדים שלנו להיות עצמאיים, אחראים, ללמוד ולדעת איך להתקשר ביניהם, להתקשר למורים, להתייחס באחריות ללימודים ובצורה כזאת להשתתף בלימודים דרך קווי התקשורת. לצערנו אנחנו רואים שהמערכת הלימודית לא הכינה את הילדים שלנו להיות עצמאיים, להיות אחראים.

לכן התוצאה היא שברגע שמתאפשר, כל הילדים בורחים, לא רוצים להתחבר בחזרה, לא מחשיבים את הכיתה, את החיבור ביניהם בכיתה, את החיבור עם המורים, את החיבור עם נושא הלימוד. זאת אומרת, הכול התפורר, התפרק.

שאלה: מה המטרה העיקרית של החינוך? לפתח את רוח האדם, לבנות בו ערכים חברתיים, לתת לו כלים מקצועיים? מה העיקר?

תשובתי: קודם כל מערכת החינוך צריכה לעשות מהאדם אדם. החל מגיל הרך אפשר לעצב מהילד צורת אדם שיודע להתייחס לאחרים, שיש לו אחריות לחזק את עצמו ולהחזיק את החברה, להתחבר עם האחרים בחברה, לקבל על עצמו חלק מהנטל שלו בחברה, ועוד.

 

מתוך ישיבת כתבים, 3.1.2021

 

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest