לילה כמו יום

"כל מי שרוצה לבנות בניין, צריך מקודם לחפור יסוד. ויש להבחין בין שצריכים לבנות בניין של קומה אחת או בניין רב קומות, ובשיעור הזה צריך להיות חפירת היסוד בקרקע. לא פעם אחת חופרים את היסוד, אלא כל יום בונין את היסוד, בכדי שיהיה היסוד יותר בעומק. ואז הוא יכול לבנות בנין גבוה. והיות שכל בניין שלו בנוי על למעלה מהדעת, שוב נסתמת החפירה. כלומר, שוב נעלם לו החיסרון, ושוב אין לו מה לבקש. כלומר, שאין לו צורך שה' יקרב אותו. לכן הוא שוב מוכרח להתחיל לחפור. כלומר, לעבוד בכדי למצוא חסרון, שיהיה לו יסוד, על מה לבקש מה', לבנות את בניינו".

הרב"ש, שלבי הסולם, מאמר ט"ז, "מהו היסוד שהקדושה נבנית עליו"

שאלה: האם האדם בונה עולם חדש כל יום?

תשובתי: כל רגע. בכלל, "יום" הוא הזדמנות כלשהי להתקדמות. אם מופיעות ההזדמנויות האלה רק כשמואר לאדם, אז יש לו יום ולילה. אמנם בתהילים נאמר שהיום – שלך, והלילה – שלך. גם הלילה יראה לאדם כיום, כמקום של עבודה והתקדמות. כי הרי בחושך, הרגשות כששום דבר אינו מאיר ואינו מושך קדימה, כשהאדם מבולבל ונתקל בהפרעות שבתוכו, הוא חייב להבין שעכשיו מתעוררים בו רצונות חדשים שאיתם הוא לא עבד קודם וגם אותם צריך לצרף אל המטרה.

משמע, שצריך לשׂמוח לכל מה שמתרחש: כנראה שאני מספיק חזק, והאור המקיף מעורר בי שכבות יותר עמוקות של הרצון, שאותן אני יכול להניח כיסוד לבניין שלי. כשאני אסיים את בניית היסוד, אני אשיג המדרגה הרוחנית הראשונה. לכן, צריך להשתדל שכל הרגעים בחיים שלי יהיו "ימים". לא חשוב אילו רגשות אני מרגיש: מרים או מתוקים. אם אני תמיד מכוון לאמת, אז הכול בשבילי זה יום.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 04.11.2010

ידיעות קודמות בנושא:
אוצר שנצבר מפרוטות
שתי ציפורים ששמעו כרוז
ויהי ערב ויהיה בוקר, יום אחד

One comment

  1. אילנית לוי

    להודות על החסרונות(מרירים אשר יהיו),כי אם לא יהיו,לא תגיע לאמת. אמת=אור=יום.
    אז הנה אתה כבר ביום….
    ביחד
    ערבות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest