דף הבית / כללי / לחדור מבעד למראה

לחדור מבעד למראה

לחדור מבעד למראה
או, תולי, כמה טוב היה אילו רק יכולנו לעבור אל בית המראות. אני בטוחה שיש שם דברים כה נפלאים. תולי, הבה נדמיין שיש דרך לחדור פנימה, איכשהו. בואי נעמיד פנים שהזכוכית מתרככת לה, ונעשית כמו אריג שקוף, ואנו יכולות לעבור…
(לואיס קרול, "מבעד למראה", ספר ההמשך ל"אליסה בארץ הפלאות")

שאלה: אף מדע לא דורש מהאדם שינוי עצמי כדי לחקור ולהבין את חוקי הטבע. למה הקבלה דורשת דבר כזה מהאדם? למה לא מגיע לי גילוי פתאומי, פלא, נס?

תשובה: אנשים נוקבים בשם "פלא" כאשר מתגלה להם פתאום משהו "בלתי מציאותי", אך צר לי לאכזב – אין ניסים בעולם. אכן, יש תופעות בטבע שעדיין לא גילינו, אולם פלא או תופעה על טבעית אינם יכולים להתרחש, כי הם בניגוד לחוקי הטבע.

חוקי הטבע שאנחנו מגלים – אנחנו אלה שמגלים אותם, בחושינו או במכשירים שיצרנו. בכוחנו לחוש ולחקור רק את מה שמורגש בתוכם. אולם יש טבע אחר, מנוגד לנו. ומכיוון שכל הטבע שלנו מיוסד על האגואיזם, על קליטת המציאות דרך הכוונה "לעצמי בלבד", יהיה זה אך נכון לסבור ש"מבעד למראה" קיים טבע אחר, הפוך.

העניין הוא שכדי להגיע לשם צריך להשתנות. אם ברצוננו לצאת לטיול אל צידה האחורי של המראה (מעבר ל"מחסום"), עלינו לרכוש את התכונות ההן. במידה שבה אני משתווה לטבע העליון, כך אני יכול להרגיש ולחקור אותו. חוק השתוות הצורה בין החוקר לאובייקט הנחקר הוא החוק שפועל בתפיסתה של כל תופעה, הן בעולם הגשמי והן בעולם הרוחני. ורק על זה מדברת חכמת הקבלה (והתורה בכלל) – איך להשתנות בכדי להיכנס להיכל המלך.

3 comments

  1. איילת גת

    למרות שהעבודה היא "למעלה מהדעת" ובשכל החיצון שלנו אנו לא קולטים מאומה מהעולם הרוחני- מהאמת. הייתי רוצה לקבל לדעת איך אפשר לבצע מעבר בין טבע אחד לשני ואם מעבר כזה קיים בבורא.. כלומר: הבורא אינו משתנה (אור עליון במנוחה מוחלטת). אז כיצד נבצע פעולה שלא קיימת בבורא? האם נדרש מאתנו לבצע דבר שהוא לא עשה?

  2. איילת גת

    איך להשליך חסרונות גשמיים שממש מפריעים לרצון לרוחניות?

  3. איילת יקרה

    בשיעור מתאריך 2.5.2008 שמעתי,מאמר קל"ח,עניין יראה ופחד שבא לפעמים לאדם(נמצא בארכיון השיעורים), הרב מדבר על חסרונות גישמיים,מהם ומה כדאי לעשות כאשר אנו חווים אותם.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest