לזרום עם הזוהר

שאלה: כיצד ניתן ללמוד לתאם את התנועות הפנימיות שלי עם הטקסט של הזוהר?

תשובתי: עם הזוהר זה דווקא קל יחסית, בהשוואה למקורות קבליים אחרים, מפני שהקצב והזרימה של הטקסט היא כזאת, שאתה צריך רק לחפש כיצד "לזרום" יחד איתו. אך אין זה אומר שהוא זורם לך באוזן כמו רעש של נחל שזורם לידך.

"לזרום יחד איתו" פירושו להשתדל בצורה מאוד רגועה (כמו שנאמר: "דברי חכמים בנחת נשמעים"), ללא כל התנגדות, ללכת יחד עם המחברים של הזוהר, ולהתאים את התנועות הפנימיות שלך לצלילי המילים. אם פספסת ולא שמעת כמה מילים, זה לא נורא, אתה ממשיך מהמילים הבאות. וכך אתה שוחה עם הזרם, כמו בול עץ על פני הגלים, שזורם יחד עם כל העיקולים של המים.

כך גם אנחנו צריכים לאפשר לתכונות שלנו, לרצונות שלנו ולרגשות שלנו לזרום יחד עם הטקסט של הזוהר, כאילו על פני המים, ולהשתדל להתאים את עצמנו לזרימה הזאת, בניסיון למצוא היכן נמצאות בתוכנו אותן התכונות והרצונות שעליהם מספר ספר הזוהר. אבל צריך לחפש אותם בצורה קלה. העיקר, לתת לזרם הזה לעבור דרכך. הרי אנחנו בסך הכול כלי, שדרכו צריך לעבור בתוכנו כל זרם המילים הזה.

כשאנחנו קוראים את הזוהר, איננו מנסים להפעיל את השכל ולברר הבחנות פנימיות. ואפילו במקום שבו הזוהר מדבר כביכול במונחים מדעיים וטכניים, בשפת הקבלה, צריך להשתדל להעביר את הטקסט הזה דרך הרגש, ולא דרך השכל, כלומר להקשיב להתרשמויות ולהתפעלויות הרגשיות שלך, להשתדל להרגיש כיצד כל מילה מהדהדת בתוכנו, ללא קשר לשפה שבה מדבר הזוהר.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 09.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
על גלי הזוהר אל עבר המטרה הנחשקת
זמן ההכנה
שיטת הלימוד הטבעית ביותר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest