דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להתחבק בבכיות חזקות

להתחבק בבכיות חזקות

רב"ש, שלבי הסולם, 1984, מאמר "אהבת חברים": "והגם שאדם מקבל לפעמים איזה מחשבה ורצון, שצריכים לצאת מאהבה עצמית, שזה הגיע לו ע"י ששמע מפי סופרים וספרים, אבל זה הוא כח קטן מאד, שאינו מאיר לו תמיד את הדעה הזו, שיוכל להחשיב אותה, שישתמש עמה בתמידיות…"

שאלה: האם הכוח של ספרי המקובלים כל כך קטן?

תשובתי: בוודאי. זה לא תלוי בספרים, אלא באדם עצמו, מה שנקרא, ב"משתמש". לבד הוא לא יצליח, אפילו אם יהיה לו מקור של ספר הזוהר השלם. שום דבר לא יעזור לו, מכיוון שהוא לבד, אין לו כלי. ההצלחה אינה תלויה בספרים אלא בבניית היחס לזולת.

בטבע פועלים שני כוחות: הרצון להנות (לקבל) והרצון להשפיע. הרצון לקבל זה הנברא, והרצון להשפיע זה הבורא. הנברא, שנמצא ברצון לקבל, נמצא עכשיו כאן, בעולמנו, ואם הוא רוצה להיות בעולם של הבורא, עליו לרכוש רצון להשפיע, כלומר, לעבור לטבע השני.

לשם כך חייבים להפעיל שני גורמים:

1. חיבור. בעולמנו האדם מתחבר עם האחרים כדי להגיע לטבע השני.

2. המאור המחזיר למוטב. הוא מאיר רק בתגובה על המאמץ של האדם שרוצה להתחבר עם הזולת ולרכוש את טבע ההשפעה.

חוץ מזה, צריך לשאוף להשפיע לבורא, אף על פי שבהתחלה לא דורשים מאיתנו כוונות כאלה טהורות, זה יגיע בהמשך.

כך, יש בעולמנו את האמצעי הדרוש – הקבוצה, שמאפשרת לבנות בינינו "תשתית", מערכת יחסים נכונה, כלי, אפילו אם הוא מקולקל בינתיים, אבל מוכיח את הרצון שלנו להיתקן. ברור שאנחנו מגלים שאנחנו לא מסוגלים, לא רוצים להתחבר, דוחים אחד את השני. מתגלה בנו דווקא היצר הרע, ולא הרגשה טובה של אחווה ושמחה כללית. איזו אחווה, להיפך, עלינו להתחבר, על אף שאנחנו מתייפחים עד כדי כך ששונאים אחד את השני! להתחבק, על אף שרועדים מדחייה.

זה יהיה מצב טוב, מפני שכך אתה מגלה את הכלי השבור. ואז יהיה לך ממה לבכות, לקרוא לעזרה למאור המחזיר למוטב. והוא מגיע מכיוון שאתה לומד מתוך ספרי המקובלים, רוצה להיות במצבים שהם עוברים.

כך, אנחנו עוברים מדרגה של "אהבת הבריות" ל"אהבת הבורא". רבי עקיבא אמר, "ואהבת לרעך כמוך, כלל גדול בתורה". אבל זה עדיין לא סוף הדרך. כשאתה מגיע לדרגה הראשונה של אהבה, אתה דואג ליראה: "האם אצליח לאהוב יותר? האם אני לא אאבד את מה שכבר רכשתי?", אתה חייב לפעול "מהצד השני". הרי בעבודה הרוחנית ישנם תמיד שני קווים, ואתה – ביניהם. אז תדאג שהאהבה תהיה מלווה ביראה. תעורר את תכונות הדין – בלעדיהן אי אפשר.

ואז, כשתגיע ליראה, אתה תרכוש את ה"קו האמצעי" – את השלמות שנקראת "השפעה" או "אמונה". זה כבר סיום העבודה, מימוש האהבה.

מתוך שיעור על פי מאמרו של רב"ש, 14.10.2012

ידיעות קודמות בנושא:
פרקטיקה של אהבה
שינויים פנימיים – צליל בעל תדר גבוה
לחדור אל האהבה דרך בריקדות השנאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest