דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קבוצה / הפצה / להביא את הילדים לבחירה

להביא את הילדים לבחירה

שאלה: אם אני מחנך את הילדים לפי שיטת הקבלה, האם אינני מונע מהם בכך את הבחירה החופשית?

תשובתי: מה הכוונה "לחנך לפי שיטת הקבלה"? – זה אומר שאתה משתדל להכניס אותם לסביבה, להביא אותם אל הספרים, אל נקודת הבחירה, כדי שהם יבינו: להתחנך אפשר רק על ידי האור המחזיר למוטב. דווקא אותו הם צריכים להזמין.

מלכתחילה ה"אדם" הוא שורש הנשמה, ואת כל השאר הוא צריך להזמין על עצמו על ידי האור שמפתח אותו. בכך מסתכמת כל הבחירה החופשית שלנו: או שהטבע מושך אותנו, או שאנחנו מזמינים כוח מיוחד שנמצא מעל לטבע. זה לא פשוט, נדרשות כאן התגברויות, מאבק נגד השפעת הסביבה הרגילה ובעד השפעת האור.

אם אני מביא את הילדים שלי לכך, האם אני נוטל מהם את הבחירה החופשית? – ודאי שלא. קודם כל, הם יכולים לזלזל בצורת ה"חינוך" המסורתית, אך הם יכולים לזלזל גם במה שאתה מלמד אותם. אין כאן שום הבדל.

האדם רוכש בחירה חופשית רק כשמתגלה בו נקודה של רצון חדש, שדורשת התפתחות אישית, שתאפשר לו לקבל את ההחלטות עבור עצמו, ולא שאתה תחליט עבורו עם החינוך שלך. אם אתה מלמד אותו את מה שאתה עצמך דוגל בו, עדיין אינך יוצא מהמסגרת המסורתית, אם כי המסורת הזאת קרובה יותר לנקודה שצריכה להתגלות.

אנחנו רואים שכך זה מתרחש היום בעולם. בעבר, האנושות הייתה צריכה להתפתח באמצעות הדת. על אברהם נאמר שהוא שלח לכל רחבי העולם את בני הפילגשים, וציווה עליהם להשריש שם כל מיני אמונות. היהדות גם היא נוסדה לאחר שחכמת הקבלה הוסתרה מהעם עם חורבן בית המקדש, כשנפלנו ממדרגת ההשפעה והאהבה אל השנאה והאגואיזם.

מאז, העם היהודי פועל רק ברמה החיצונית, הגשמית. במקום לעבוד בפנים על תיקון הנשמה, במקום לתקן את הרצון על ידי האור המחזיר למוטב, אנחנו מבצעים פעולות מכאניות בידיים, מבלי לתקן את הלב. זוהי הדת, שבאה במקום חכמת הקבלה, חיצוניות במקום פנימיות. ולכן חכמת הקבלה נקראת פנימיות התורה.

אולם הגלות מגיעה אל סיומה. הרי הוקצב לה פרק זמן מסוים. החלו שינויים, ואצל בני האדם מתעוררת נקודת הבחירה החופשית. הם רוצים לצאת מתוך החינוך שרכשו ולבדוק את עצמם: "מי אני רוצה להיות ? כיצד אהיה המחנך של עצמי?" ואז האדם מבצע את הבחירה. הוא זקוק לחינוך חדש במקום אותו החינוך שמספקת החברה. הוא רוצה לקבל אותו ישירות מהבורא. שהבורא ייתן לו את זה, כדי שהוא ייקרא אדם, דומה לעליון.

החינוך הרגיל שלנו מבוסס על דוגמה: אנחנו מקבלים דוגמה מהסובבים ומדמים את עצמנו להם. ועכשיו אני רוצה לקבל דוגמה מהבורא, כדי להפוך להיות דומה לו.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 11.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כשהטבע אינו שולט
קשורים ברשת אחת
ילדים ובחירה חופשית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest