כשהטבע אינו שולט

האדם נולד עם אותם הכוחות והתכונות שהוא קיבל מההורים. לאחר מכן הוא נכנס לסביבה וממשיך להתפתח לפי מה שהסביבה מכניסה בו, לפי האופן שבו היא "מפסלת" אותו. "מאגר הנתונים" שנבנה בצורה כזאת במשך כ-15 השנים הראשונות של חייו, הופך להיות חלק מהטבע שלו, כאילו הוא נולד עם זה.

במהלך החיים הסביבה כל הזמן גורמת לאדם לספוג את מה שיש בה. באופן כזה הטבע דוחף אותו להתפתח: כשהוא ילד, הוא רוצה לדעת הכול, הוא מסתכל על הסובבים אותו, לומד מהם ומחקה אותם. אדם שנמצא בסביבה זו או אחרת מעתיק אותה על עצמו בנוסף למה שקיבל מההורים. השפעת הסביבה אף היא מוטבעת בו, בדומה לטבע המולד, ולאחר מכן, במשך כל החיים, הוא יממש, לא מתוך בחירתו, את כל מה שקיבל ב-15 שנותיו הראשונות.

על מנת להיחלץ מהמסלול הזה, צריכים כוחות רבים. האדם ימצא אותם רק אם יתנגד לטבעו וייכנס לחברה שתמחק לחלוטין את כל מה שהוא קיבל בילדות.

זאת אומרת, יש לנו טבע מולד וטבע נרכש. לא במקרה דווקא בשנים הראשונות אנחנו מעניקים לאדם חינוך: חילוני, דתי, ובכלל מכל הסוגים והמינים. האדם אינו בוחר את החינוך שיקבל. את החינוך בוחרים ההורים, הסביבה, המדינה, העולם. כך התפתחנו לאורך כל אלפי השנים.

אך בשלב מסוים הגיע הזמן לעלות לדרגת האדם, הדומה לבורא, לממש את חופש הבחירה ולא להיות תלוי בשום דבר. ואז החלו להתרחש באנושות שינויים רבים, תסיסות ומהפכות. ביהדות זה בא לידי ביטוי בתקופת ההשכלה, כשהאנשים התחילו להתרחק מהדת, מההרגלים שנעשו לטבע שני, מהחינוך שההורים חייבו אותם לקבל. בסופו של דבר, חלק מהעם נטש את המסורת שקיבל בילדות. לשם מה זה קרה? – כדי שיהיה לאדם קל יותר לממש לאחר מכן את הבחירה החופשית שלו.

עד אז, הופיעו יחידי סגולה בודדים שהיו מסוגלים לצאת מהמסגרת הקשוחה של החינוך המסורתי, לעמוד נגדו, לשבור אותו ולהתעלות מעליו. הם בחרו לעצמם את דרך ההתפתחות הרוחנית, בלי להתחשב בטבע הטמון בהם.

אך ישנם גם אנשים שהולכים אחרי מה שקיבלו בילדות. הם אינם מסוגלים להתנגד לזה. הם זורמים בזרם גלי הרדיו וערוצי הטלוויזיה, יחד עם החברה האנושית שממנה הם לוקחים דוגמה.

וישנם אנשים אחרים, ששואלים את שאלת משמעות החיים: "בשביל מה אני חי? דווקא אני, הנפרד מכולם, המיוחד. אני רוצה לדעת, לגלות מה קורה איתי". הם עולים מעל לטבע שקיבלו מהחינוך ומהסביבה, ולאחר מכן, בעזרת הקבוצה ולימוד חכמת הקבלה, הם שוברים גם את הטבע המולד שירשו מההורים: את הרצון לקבל.

ואז, לאחר שהם עולים מעל שתי היוצרות הללו, הם נכנסים לטבע הבורא. האנשים האלה נקראים "יחידי סגולה". כולנו היום צריכים להיות יחידי סגולה כאלה. השם הזה מצביע על ייחודיות ובלעדיות, מפני שהאדם צריך להרגיש את עצמו עומד מנגד, מיוחד, נפרד מהסביבה, מהחינוך, מהטבע שטבוע בו. מעכשיו הוא הולך קדימה בעצמו ומחליט לרכוש טבע חדש. הוא נמצא אחד-על-אחד מול הבורא, ולכן הוא נקרא יחיד סגולה. "סגולה" היא מושג עמוק, היא מצביעה על הקו האמצעי, על המאור המחזיר למוטב.

באופן כזה אנחנו צריכים לעלות ממדרגה אחת לאחרת. הדרגה הראשונה היא דרגת ההמונים. אליה נולדנו, ואת החינוך שלה קיבלנו. זוהי דרגה דוממת מבחינה רוחנית, שממנה הכול מתחיל. ולאחר מכן אנחנו עולים לדרגת היחידים, הנבחרים.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 11.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להביא את הילדים לבחירה
תרים את הראש ותראה את החברים
עוקבים אחריך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest