לדאוג זה לזה

שאלה: תוכל להסביר בקצרה את המושג "ערבות"?

תשובתי: ערבות, זה כאשר כל אחד מבין שטובתו האישית תלויה בטובתו של האחר. לא יכול להיות לי טוב, אם לא יהיה לו טוב. אינני יכול להאכיל את עצמי, אלא אני מאכיל אותך ואתה מאכיל אותי. רק כך אנחנו יכולים לחיות, אחרת נמות. אין דרך אחרת.

עד כדי כך אנחנו צריכים להרגיש את התלות ההדדית בינינו. הרי הדבר החשוב ביותר לאדם הוא לחם חוקו, אבל אפילו את הדברים הנחוצים אף אחד לא יוכל לספק לעצמו, מבלי לקיים את התנאי הזה של החיבור ההדדי. כל אחד יספק את האחרים, ולא את עצמו. רק כך הטבע יחייב אותנו להתלכד בינינו.

מתוך ההרגשה הזאת נובע כל השאר. כך גם במשפחה אנחנו מטפלים יחד בילדים ותומכים בהורים. האם נזניח את הסבא החולה? – ודאי שלא. עצם ההרגשה של הערבות מחייבת אותנו לזה, אין כאן כל צורך לחוקק חוקים מיוחדים כלשהם. העיקר שתהיה בחברה האווירה המתאימה, שאותו ייצרו כלי התקשורת והסביבה, שתגנה או תכבד יחסים כאלה או אחרים בין בני האדם.

והיום, כל עוד החברה הישראלית לא לקחה לתשומת ליבה את עיקרון הערבות, אנחנו צריכים בראש ובראשונה לעזור לאלה שאינם מסתדרים לבדם. בואו נדון יחד כיצד להעלות את האנשים שנמצאים מתחת לקו העוני. זוהי הדאגה הראשונה שלנו, כי הרי אף אחד במשפחה לא יכול לרדת מתחת לרף הזה. בואו "נכבה את השריפה", ובמקביל לכך נעבוד על החינוך הכללי, כדי שנתקדם יחד לקראת הערבות, שאותה הטבע דורש מאיתנו היום. העולם העליון יורד עלינו ומגלה את עצמו דווקא בצורה של ערבות.

זה ייקח עוד חצי שנה או שנה עד שנתחיל להכיר, לתפוס ולהפנים את המשמעות של מה שקורה, אבל כבר היום נדרשת הסכמה כללית לסייע לאלו שאין להם מספיק כסף כדי להאכיל את עצמם עד סוף החודש. אנחנו חייבים לספק להם את כל הנחוץ כאן ועכשיו, ואחר כך נדון על כל השאר.

מתוך שיחה על ערבות וצדק חברתי, 22.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
בסיס כלכלי חדש
העולם החדש זקוק לכלכלה חדשה
המתאגרף, המשקפופר, והצדק החברתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest