דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / העולם החדש זקוק לכלכלה חדשה

העולם החדש זקוק לכלכלה חדשה

שאלה: האם המסר שלנו הוא לא מסר סוציאליסטי?

תשובתי: מה זה חשוב איך נכנה אותו? זה מה שהעם דורש, לא משנה איזו תווית נדביק לזה. העם דורש צדק חברתי והצדק הזה צריך להיות כמו במשפחה. המילה "סוציאליזם" מעוררת דחייה, אנחנו כבר עברנו את זה, אך העניין כאן הוא לא המילים אלא מהות הדברים.

צדק חברתי פירושו גישה "משפחתית": כולנו מתחשבים זה בזה. בהתאם לעיקרון הזה צריכים לבנות את הכלכלה. פשוט אין לנו ברירה אחרת. אם אנחנו רוצים להצליח בעולם המודרני, אפילו בלי קשר למחאות, אנחנו צריכים לבנות את הכלכלה בכל הארצות דווקא על היסוד הזה. מעכשיו הכלכלה צריכה להיות מיוסדת על יחס שונה: אנחנו צריכים לחלק את התקציב לפי נוסחא אחרת, שתגרום לכולם להישאר מרוצים.

כיצד משיגים את זה? – לשם כך נציגי העם מתיישבים סביב השולחן ה"משפחתי", שמים באמצע השולחן את הכסף שיש בקופה, ומחליטים יחד כיצד לחלק אותו, בצורה שבה כולם יישארו מרוצים, מתוך הבנה שזהו הפיתרון היחיד שיכול לבוא בחשבון, כי אין לנו חסכונות אחרים. ובסופו של דבר, כל אחד מבין שנהגו איתו בצדק, אפילו אם הוא קיבל שני שקלים והשני קיבל עשרים.

ודאי שבשביל זה צריך לדאוג לחינוך רחב היקף ולערוך דיון שבו באמת כל העם ישתתף. אולם ישנם גם חישובים פשוטים: אם אדם מרוויח פחות מסכום מסוים, הוא אינו מסוגל לפרנס את עצמו. אם אֵם חד-הורית מקבלת פחות ממינימום מסוים, היא לא תצליח להסתדר.

כך שישנן בעיות שעומדות במקום הראשון, ואותן צריך לפתור לפחות ברמה הבסיסית, כדי שאנשים יוכלו לחיות. ולאחר מכן נעבור לשאר הבעיות ונסדר אותן לפי סדר העדיפויות.

זאת הכלכלה שאנחנו זקוקים לה בעולם המודרני. אחרת הממשלה תראה שהעם יסלק אותה. היום זה פשוט, המשחקים הסתיימו. בכל העמים מתגלה מערכת הערבות והם מתחילים להרגיש שכולנו קשורים זה לזה. ולכן המומחים צריכים לבוא בגישה אחרת: אנחנו נסביר להם מה נחשב בעינינו לצדק חברתי, והם יבנו את המערכת הכלכלית בהתאם לכך, ובכלל, יעשו שינויים במדינה בהתאם לדרישות החדשות.

היום העם דורש שהמדינה תתפקד בצורה אחרת: בכל המנגנונים שלה, במשרדים הממשלתיים, ביחס לכל אדם. אנחנו רוצים שמינהל המקרקעין, הביטוח הלאומי ושאר המוסדות יפעלו אחרת, וזה דורש שינויים גדולים מאוד. אלו שינויים לא פשוטים, אך הם הכרחיים.

צריך גם להבין שלא יעזרו לנו מפלגות חדשות ושיטות פוליטיות אחרות. הרי אנחנו כבר יודעים: מי שנכנס לסביבה הזאת, הופך להיות בהתאם אליה.

הממשלה הבאה צריכה להיות בצורה של שולחן עגול. היא לא תסביר לאנשים מלמעלה עובדות שהם לא ידעו עליהן. זה לא עובד יותר. העולם נכנס למצב חדש, ובהדרגה זה יהיה מובן לכולם.

מתוך שיחה על ערבות וצדק חברתי, 22.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
בסיס כלכלי חדש
לדאוג זה לזה
המתאגרף, המשקפופר, והצדק החברתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest