דף הבית / כלכלה / כסף / לא ניתן לתקן את המודל הכלכלי

לא ניתן לתקן את המודל הכלכלי

דעתו של הפרופסור לכלכלה נוריאל רוביני (מי שניבא את המשבר הפיננסי הגלובלי של 2008-2011 ב-"Wall Street Journal"): "המודל הכלכלי הקיים התקלקל סופית ולא ניתן לתקנו. זה נכון גם לגבי המודל האנגלו-סאקסי של חוסר התערבות, וגם לגבי המודל האירופאי של מדינת רווחה המבוססת על גירעון.

עד לשנה שעברה, הפוליטיקאים תמיד הצליחו לשלוף שפן חדש מהכובע על מנת להחזיר את הרמה הקודמת של מחירי הנכסים ולהמריץ את השיקום הכלכלי. כעת השפנים אזלו. הכלכלה לא תינצל על ידי הזרמות נוספות של כספים לבנקים, וגם לא על ידי העלאת המיסים או על ידי התערבותו של הבנק המרכזי.

ניתן לראות באופק מלחמות מט"ח, פשיטות רגל של מדינות שלמות ועלייה במתח החברתי. כך שקארל מרקס לא לגמרי טעה כשאמר שהגלובליזציה והתיווך הפיננסי מסוגלים לצאת מכלל שליטה, ושהקפיטליזם עלול להשמיד את עצמו".

תגובתי: הצפי הזה מתחיל להתקבל, אך משום שאין מוצא ממצב הנפילה, מעדיפים, כפי שניבאו המקובלים, לפעול על פי העיקרון "אכול ושתה כי מחר נמות". אנחנו משקיעים את מירב כוחותינו כדי להסביר שהמוצא אינו נמצא במישור הכלכלי או הפוליטי, אלא בשינוי היחסים החברתיים. את זה אנחנו מסוגלים לעשות.
ידיעות קודמות בנושא:
מישהו מנהל את הכלכלה בעולם?
לאן יוביל אותנו המשבר החדש?
הגל החדש של המשבר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest