דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לא להתייבש באמצע הדרך!

לא להתייבש באמצע הדרך!

הרב"ש, שלבי הסולם, מאמר "מהו, מי שאין לו בנים, בעבודה": "כמו שהעץ אינו עושה פירות, דומה לעקר, שאינו מוליד שום דבר, כך האדם והתורה נקראים עקרים, אם אין להם בנים".

שאלה: כיצד נוכל לחדד את הכוונה המשותפת והצורך המשותף לעזרה מלמעלה?

תשובתי: העזרה מגיעה רק אם רוצים להתחבר. לכן אנחנו לומדים יחד ומושכים יחד את אור התיקון. כולנו יחד צריכים לפתח את הרצון להתחבר (תפילת רבים). אחרת לאף אחד מאיתנו לא תבוא הבקשה הנכונה ולא יהיה כוח להמשיך בדרך.

לאדם יש רצון בסיסי: שיהיה לו טוב. ברגע שבנוסף לרצון הזה מתעוררת השאלה על משמעות החיים, הרצון להשיג את האור, הוא מתחיל ללמוד את חכמת הקבלה. לפני הרצון הנוסף הזה, הוא התפתח כמו בהמה, לפי פקודות הרצון בלבד. אנחנו מתחילים להתחשב בו מהרגע שבו הוא מתחיל להשתוקק למשהו גבוה יותר.

אך כיצד האדם משתמש בכל היוצרות הללו שנותנים לו? הרי כל ההתפתחות יכולה להיות רק על ידי תוספת הרצון מהכלי הכללי שבו האדם צריך להתכלל, בדומה לעץ שמקבל את כל הכוחות מהסביבה שלו: האדמה, האוויר, השמש וכן הלאה. אם האדם יודע כיצד לקבל את הכול לטובת הגדילה הרוחנית, הוא מקבל מהסביבה את הצורך לכך, ועם הצורך הזה הוא פונה בזמן הלימוד למאור המחזיר למוטב. המאור הזה כבר מסדר לאדם את כל התהליך הפנימי שלפיו גדלות בו התכונות, הכוונות, ההגדרות. וכך האדם מתקדם.

בכל פעם הוא חושב כיצד לקבל התרוממות מהסביבה. לשם כך עליו להרכין את הראש בפני החברים, להגדיל אותם בעיניו כגדולי הדור, ובזמן השיעור לא לשכוח לשם מה הוא לומד. בסך הכול, האדם מקבל מהקבוצה רק את הגירוי הנוסף, ולאחר מכן צריך להגיע האור ולסדר אותו נכון.

וכך, בעזרת כל הגורמים הללו, האדם מסדר לעצמו כוחות לגדול. עליו לבדוק את עצמו: האם הכוחות הללו נותנים לו פירות כלשהם? מצד אחד, הוא מתקדם בקו שמאל, ובכל פעם מגלה יותר את היצר הרע שהבורא ברא. ולסירוגין, הוא גם מגלה את התורה כתבלין: מבין מה לעשות עם היצר הרע וכיצד לגלות בעזרתו את התורה כמאור, כתכונות ההשפעה.

וכך, אם האדם מקיים את עצות המקובלים, הוא מגיע להרגשה כלשהי. אמנם זאת עדיין אינה ההתלבשות של האורות בתוך הכלים, אך בכל זאת כבר מתגלות בו הבחנות חדשות, הארות מהאור שמתלבש בתוך הכלים, על אף שהוא עדיין אינו מורגש כמילוי, אלא כאור מקיף, המאור המחזיר למוטב. האדם עדיין נמצא בדרך למוטב, עדיין לא הגיע לטוב אפילו במקצת, אולם הוא נע קדימה.

לכן העיקר הוא שהאדם יפחד שלא יהיו לו בנים, שהוא יישאר ללא רצון חזק, ייעצר באמצע הדרך, ויתייבש מקורו. אם יש לך רצון, עליך להבחין שהוא היצר הרע הגולמי וההפוך מההתקדמות. ולכן צריך להוסיף את התורה כתבלין, כאור המחזיר למוטב. אם התורה מניבה פירות, היא כבר אינה עקרה.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 08.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
קדימה, אל האמת!
רק המאור יתקן את השנאה
מדיבורים למעשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest