דף הבית / משבר עולמי / לאן אנחנו הולכים?

לאן אנחנו הולכים?

דעה של סרגי קפיצה (Sergey Kapitsa): אם נעקוב אחר ההתפתחות האנושות במשך מיליון השנים האחרונות, אפשר לראות שהיא מתפתחת בעקומה ההיפרבולי שפרופורציונאלית לריבוע אוכלוסיית העולם. יתרה מזו, לאחר הצמיחה האיטית בעבר, מגיעה הפריצה של הצמיחה המואצת. כך עקומת הצמיחה הולכת לאין סוף, וזה בדיוק אותה התקופה שבה אנו חיים.

יוצא, שהזמן שלנו בולט בהיסטוריה של האנושות באופן ייחודי, ומאלץ אותנו לשנות את היחס שלנו כלפי הזמן בהיסטוריה – להתייחס להיסטוריה של האנושות כאל משהו שלם.

אבל כשמנתחים את הנתונים על אוכלוסיית העולם, מקבלים עקומה שהולכת בצורה חדה עד אין סוף. ובנוסף לכך, הזמן של ההיסטוריה הולך ונדחס.

התקופה הפליאוליתית התחתונה נמשכה מיליון שנה. לשאר ההיסטוריה נשאר חצי מיליון שנים. ימי הביניים נמשכו כ- 1000 שנה, ולקח רק 500 שנה לשאר ההיסטוריה, אחרי נפילת קונסטנטינופול.

אותה הפרופורציה, ההיסטוריה של התפתחות האנושות מהתקופה הפליאוליתית התחתונה ועד היום, עוברת פי אלפיים מהר יותר. אבל עכשיו ההיסטוריה אינה יכול להידחס יותר, משום שהיא נתקלה בתוחלת החיים האנושית.

אם שיעור הצמיחה הקודם היה נשמר, היינו צריכים להיות לא 6 מיליארד אנשים, אלא 10 מיליארד. והיינו צריכים להכפיל את עצמנו כל 10 שנים. הרי החוק הזה של צמיחה ריבועית היה ללא שינוי במשך מיליון שנים!

אך הנוסחה הזו אינה ישימה במדינה נפרדת, כי סכום הריבועים אינו שווה לריבוע של הסכום. זה מצביע על כך שבשורשו של כל דבר טמון העיקרון של אינטראקציה (פעולות גומלין) קבוצתית. אנחנו לא יכולים להמשיך לדחוס את הזמן, הוא כבר דחוס עד קצה גבול היכולת, עד לגודל של חיי אדם אחד.

ובכן, עכשיו באנושות מתרחש המעבר למצב חדש מבחינה איכותית. הוא מאופיין על ידי המעבר הדמוגרפי העולמי שעוצר את גידול האנושות.

ובו קשור גם התהליך של הגלובליזציה וגם קריסת האימפריות הגדולות של המאה שעברה. ואחריהן תקרוס גם התודעה הציבורית.

האנושות חייבת להיות ניזונה מרעיונות כלשהם, אבל עכשיו אין רעיונות כאלה. הריקנות האידיאולוגית הממלאת את העולם היא בדיוק אחת הבעיות הקשות ביותר.

אתה יכול לחזק את המחשב שלך פי מאה, אבל אין שום תוכנה בשבילו. תחשבו שגם אצלנו אין תוכנה בשביל האנושות.

התייחסותי: אני הכרתי את קפיצה באופן אישי. הכול נאמר נכון על המצב הנוכחי של האנושות, אך מה לעשות הלאה – הוא לא ידע. (דרך אגב, אחרי השיחה שלנו הוא אמר שישים את "תלמוד עשר הספירות" של בעל הסולם ליד "הקורס בפיזיקה" של לנדאו (Landau) וליפשיץ (Lifshitz).)

ידיעות קודמות בנושא:
אלה יהיו חיים שונים
העולם כמערכת גלובלית
התפתחות יציבה על בסיס שותפות הציוויליזציות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest