כשלא מתחשק לגדול

בעל הסולם, מאמר "שפחה כי תירש גבירתה":

"ולפיכך נתחלקו העולמות לפנימיות החיצוניות, שכל עולם ועולם יש בו הארות, המוכשרים לפעול בהתפתחות איטית, והם קראים פנימית העולם."

"ולעומתו יש הארות, המסוגלים לפעול רק בבת אחת. וע"כ כשמופיעים כאן בענפיהם שבעולם הזה ונתנים להם שליטה, אז לא לבד שאינם מתקנים, אלא המה גם מקלקלים."

החלק הפנימי מתפתח בהדרגה, בהתאם לטבע שלו, ואילו החלק החיצוני לפי טבעו, אפילו לא מתפתח, אלא עושה קפיצה בבת אחת. אלה הם שני סוגי כלים, רצונות, שפועלים בהתאם לטבע שלהם.

"ותדע, שזהו הנקרא אצלנו "שליטת חיצוניות", אשר הוכן בסו"ה: "זה לעומת זה עשה אלקים". שיש בו כח דוחף ומזרז אל גילוי הנהגה הפנימיות."

רצונות השייכים לגלגלתא ועיניים אינם יכולים להתפתח בעצמם, מכיוון שאינם מרגישים שום מחסור ("חפץ חסד"):

  • אין לי שום דבר, אך איני זקוק לכלום. הכול פשוט מצוין.
  • כיצד אתה תתפתח?
  • לשם מה? – טוב לי גם כך.

אז מגיע כוח חיצון ומתחיל לדחוף אותם באמצעות ייסורים, שנאה ובעיות שונות, וכתוצאה מזה אצל גלגלתא ועיניים לא נשארת שום ברירה, אלא להתפתח. זה קורה בלית ברירה, בניגוד לטבע של הרצונות האלה. אבל בעצם, הכוח שמתגלה בצורה שלילית כל כך, עושה טובה. בהמשך ה"רשע" הזה יתגלה כ"מלאך", אף על פי שעכשיו הוא משחק תפקיד של כל השונאים וכל הצרות של עם ישראל.

אלה השייכים ל"עם ישראל", מכוונים ישר לבורא, אינם יכולים להתקדם בלי "אומות העולם". הם זקוקים ללחץ של כוח שלילי מאחור. אין שום אמצעי תיקון אחר, מלבד הלחץ של החלק החיצוני על הפנימי.

למעשה, שני החלקים האלה ביחד הם רצון לקבל. אבל החלק החיצוני היה רוצה להתקדם בבת אחת. הוא רוצה לבלוע את הכול, מכיוון שזה הטבע של כלי הקבלה. מצד שני, החלק הפנימי רוצה להשפיע, ולכן מוכן להתאפק, לעצור את עצמו ולבצע רק את הפעולות השקולות כנגד יכולתו להשפיע. מכאן נובע התהליך ההדרגתי.

הבעיה של החלק החיצוני פשוטה מאוד: הוא היה רוצה לקבל את הכול בבת אחת, אבל אין לו מאיפה לקחת את זה. ולכן, הוא פונה לגלגלתא ועיניים, כלומר, לעם ישראל, בטענה:

  • "זאת אשמתכם! אני לא מקבל מפני שאתם לא רוצים לתת לי! אתם גורמים לכל הרע שבעולם."

"המה עם ישראל, שנבחרו לפועלי התיקון והתכלית הכללי. ויש בהם אותה ההכנה, שיכולים להתפתח ולגדול, עד שיגיעו גם יניעו את האומות להגיע אל התכלית הכללי."

במילים אחרות, קיימת חלוקה ברורה בין גלגלתא ועיניים (ג"ע G"E), כלומר "ישראל" (ISRAEL) ואח"פ (AHA"P), כלומר "אומות העולם" (אוה"ע WORLD). החלק העליון – זה "בינה" (Binah), והחלק התחתון – כלי דקבלה (KLI KABALA). זהו מבנה של כל המציאות, של כל הכלי הכללי.

יש להבין כי עם ישראל הם צאצאים של יוצאי בבל העתיקה. במהלך ההיסטוריה הם עברו דרך כל מיני שינויים, והיום מדובר על מי שמתגלה אצלו ה"נקודה שבלב" (•), וגם מי שבהם עדיין היא לא התגלתה – על עם ישראל, שעדיין לא מרגישים ולא מבינים את המרכיב הזה.

חובת התיקון ניתנה ל"ישראל", ו"אומות העולם" הם החלק הפסיבי. ולכן האנושות אינה נדרשת להשתנות. יתר על כן, אם האומות משתנות ללא הפצתנו, זה לרעתנו – מפני שבמקרה הזה אנחנו לא מממשים את מטרת הבריאה. ברגע שאנחנו קיבלנו לידינו את חכמת הקבלה, אנחנו חייבים מייד, בו ברגע להעביר אותה לאומות העולם. מפני שכל התיקון עובר דווקא דרכנו.

מתוך שיעור על פי המאמר "שפחה כי תירש גבירתה", 30.08.2012

ידיעות קודמות בנושא:
נקודה שלתוכה נכנסת כל הדרך
אם ילד לא רוצה לגדול
לברר, לתקן, למלא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest