דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כשהבריחה היא הברירה היחידה

כשהבריחה היא הברירה היחידה

שאלה: אם אני מבקש תיקון מבלי שגיליתי את הרע במלואו, האם גם זה מזרז את הזמן?

תשובתי: כמובן. הרי אני יכול לגלות את הרע על רקע האור, ואז לא אצטרך לשקוע בביצה הזאת. כמו שכתב בעל הסולם במאמר "מהות הדת ומטרתה", חכמת הקבלה מפתחת בנו את הכרת הרע. ללא חכמת הקבלה, יידרשו לי זמן רב וייסורים רבים כדי שאכיר את הרע שלי, אך בינתיים אני יכול להצטייד בפנס, לזהות את הרע מרחוק ולצאת ממנו מבלי לחכות עד שיגיעו הייסורים.

יכול להיות אחד משניים: או שאני מרגיש רק את הרע לבדו, או שאני מרגיש את הרע בהשוואה עם הטוב, עם האור. בכל מקרה, ההכרה צריכה להיות כזאת, שארגיש שאני מוכרח לברוח. בתהליך האבולוציה אנחנו עוברים ממדרגה למדרגה רק בתנאי שהמצב הנוכחי הופך לבלתי נסבל.

בתכונות הנוכחיות שלי אני חייב להרגיש שאני פשוט חייב להשתנות. ההחלטה הזאת יכולה לנבוע מהרגשות קשות מאוד שיזמינו בי את הכרת הרע. ולעומת זאת, אני יכול לצרף למצב את השכל ולהכיר את הרע באופן הגיוני, בכך שאני משווה בין שתי המדרגות ומשתמש באור שיוסיף לי את הרצונות. וגם אז יהיה לי רע ואני ארגיש צורך לברוח, אבל זה לא יהיה כאב עז שחודר לכל העצמות. לא, תכאב לי הנשמה, בגלל חוסר הרצון שלי להישאר בתוך הרע, וזה יחסוך לי עשרות שנים של צרות, שבהן אהיה כמו חמור שעומד תחת מטר של מכות מבלי לרצות לזוז מהמקום.

הכול תלוי בגורם שיעורר בי את הכרת הרע: או שאלה יהיו הייסורים, או שזאת תהיה חשיבות המטרה. אם המטרה מושכת אותי קדימה, אני כבר לא צריך את הדחיפות המכאיבות של הייסורים מאחור. כך או אחרת, שני גורמי ההשפעה האלה, המושך והדוחף, צריכים ליצור בתוכי מספיק מתח ולהעניק לי דחף מספיק חזק, כדי שאדרוש את הכוח לעלות למדרגה הבאה.

וכאן טמונה הבחירה של האדם. אני יכול להתעורר לקראת המצב הבא רק מכך שארגיש "טיפה" את הרע ומייד אפנה לקבוצה. אי אפשר בלי להרגיש טיפת רע. אנחנו מתחילים להרגיש שלא טוב לנו ללא המדרגה הרוחנית הבאה, אבל הכאב הקטן הזה דווקא מעורר בנו את הציפייה. בצורה כזאת נותנים לנו מלמעלה את ההתחלה, שלאחריה המושכות עוברות לידיים שלנו, כדי שנתקדם באופן עצמאי. הרי אחרת אנחנו נתקדם על חשבון הבורא.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "מתן תורה", 06.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לתפוס את הנחש
לא תתקן, לא תיסע
צילו של היצר הרע על רקע האור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest