דף הבית / חינוך, ילדים / כיצד להפוך אדם בר-דעת לאדם החושב

כיצד להפוך אדם בר-דעת לאדם החושב

ידיעה:

1. אדם אינו נולד בר-דעת, אלא רק עם יכולת פוטנציאלית לכך. היכולת השכלית, כלומר, היכולת להיות מודע לעצמו ולעולם, יכולה להופיע רק בשנים הראשונות של החיים, ורק תחת השפעתם של אנשים אחרים. ילדים שנחטפו על ידי בעלי חיים וגדלו ביניהם ללא קשר עם בני אדם, בבידוד, ללא תקשורת בעלת ערך בזמן הילדות – נשארים מבחינה התפתחותית ברמת החי.

2. בדומה להרכבה של פאזל, כאשר השקעים והבליטות מותאמים זה לזה, העובדות, המושגים והרעיונות – הרסיסים של העולם שלנו שנכנסים למודעות – ביחד יוצרים שכל, חשיבה, כלומר, תמונה מושלמת של התופעה והעולם. התפקיד של "השקעים והבליטות" בחשיבה בוצע על ידי קשרים סיבתיים, אמיתיים או מדומים.

"הפאזל החשיבתי" שהורכב בצורה לא נכונה, מכונה "אי הבנה". הסיבה לכך היא השימוש בקשרים סיבתיים מדומים, התוצאה היא – התנהגות לא נכונה. כלומר, החשיבה הינה תהליך העיבוד של העובדות על ידי המוח, ולא המידע עצמו. הצטברות העובדות שנאספו בצורה לא ביקורתית הופכת לתחליף של החשיבה – הרכבת "הפאזל החשיבתי".

3. ישנן שתי סיבות לכך שהשכל, התודעה הקיימת, והחשיבה, אינם מתרחשים:

א) החשיבה (הרכבת "הפאזל החשיבתי") אינה אפשרית אם אין בשכל מספיק עובדות – ה"חתיכות של הפאזל", והקשרים הסיבתיים ידועים רק כלפי תופעות טריוויאליות יום-יומיות עקב:

– העדר סדרה שלמה של "חתיכות הפאזל" – לא ידועות העובדות שמהן היה אפשר להשלים את תמונת התופעה.

– והעדר "השקעים והבליטות" – לא ידועים הקשרים הסיבתיים האמיתיים. על כך אפשר להתגבר, דרושות רק סקרנות ושקידה.

ב) תוצאה של "חוסר" טבעי אוניברסלי של מנגנון השכל עצמו.

אפילו אם אדם הוא משכיל ומקצוען בהרכבת התמונה ההגיונית של התופעה, המוח משתמש במושגים הבסיסיים שנרכשו על ידי האדם בילדות. המושגים האלה מופנמים בגיל שעדיין אין עם מה להשוות אותם והם נחתמים לתוך המנגנון השכלי. לעיתים קרובות המושגים האלה מתבררים כשקריים, כי הברירה הטבעית גרמה לכך שבמוח של הילד ישנה נטייה להאמין לכל דבר שנאמר על ידי ההורים או המחנכים. דווקא התכונה הזאת גורמת לו לרגישות כלפי הידבקות על ידי "וירוסים שכליים".

הבעיה היא ששום מאמצים אישיים אינם עוזרים לאדם להתגבר על הבעיה, והצטברות הטעויות בנוגע למהות של בני האדם והיחסים החברתיים במהלך התפתחות האנושות, גרמה למשבר המערכתי.

4. ניתוח המניעים הסמויים שמניעים כל אחד והשפעתם, כמו לדוגמה, בפילוג לאומי שהוא מקור הסבל הגדול ביותר בעולם, אינו אפשרי. בליקוי הטבעי של המנגנון השכלי הזה, כל הניסיונות לאזן את החיים על פני כדור הארץ נראים חסרי תקווה, כיוון שאפשר למנוע את השפעתם של מושגי הבסיס השקריים רק אם הם לא הפכו לחלק אוטומטי של החשיבה!

5. המצב הוא חמור ביותר, כי אנשים נהיים פחות נשלטים ושום אכיפת אמצעים אינה מסוגלת לשנות את המצב.

הפיתרון: צריך להחליף את ההשכלה והחינוך המסורתיים שמכוונים להכשרת "חיילים ופועלים טובים" – להשכלה וחינוך אינטגרליים, שמעצבים חשיבה איכותית שאמורה להפוך את האדם לא רק לבר-דעת, אלא גם לאדם החושב.

ידיעות קודמות בנושא:
שלבי התהוות השכל. מהרגשה להבנה
אנחנו חיים באמצעות המוח
השכל ומנגנוני האבולוציה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest