דף הבית / כללי / נשמה חכמה

נשמה חכמה

 שאלה: האם אתה עומד על כך שכוח הנשמה הוא גדול יותר וחשוב יותר מכוח השכל?
תשובה: על פי חכמת הקבלה, בתחילה נברא רצון ליהנות (מהאור של הבורא). לאחר מכן, כאשר הרצון הזה התפתח וגילה את אי שלמותו ואת אי יכולתו להתמלאות, בהתאם להרגשת החיסרון הזה, התפתח השכל בכדי לעזור לו להגיע לנרצה.
אותה התאמה בין רצון ושכל אנו מוצאים גם בעולמנו: הרצון לדבר מה מופיע ראשון, ולאחר מכן מתעוררת מחשבה איך להשיג אותו. מי שרצונותיו גדולים יותר, גם שכלו מפותח יותר, בהתאמה.
לכן הנשמה חשובה כל כך לאדם. מהבורא האדם מקבל אותה רק כנקודה, כעוּבר של רצון להגיע לדרגת הבורא, ואת שאר הרצון הרוחני עליו לפתח בעצמו, תחת השפעת הסביבה המתאימה לכך (ראו מאמר החירות).
יוצא שמי שמפתח רצון רוחני ב"אמונה למעלה מהדעת", הופך חזק יותר גם בשכל. מי שהולך כפנאטי, ב"אמונה למטה מהדעת", הופך טיפש יותר.

2 comments

  1. יד ר' חייא רבה ורבי שמעון בן חלפתא הוון מהלכין בהדא בקעתא דארבל וחזון את אילת השחר שבקעה את האורה אמר ליה רבי חייא רבה לרבי שמעון בן חלפתא כך הוא גדולתן של ישראל בתחלה קימעא כל מה שהולך הוא גדול ורבה והולך מה טעם (מיכה ז') כי אשב בחשך ה' אור לי כך בתחלה ומרדכי יושב בשער המלך ואח"כ וישב מרדכי אל שער המלך וגו' ואחר כך ומרדכי יצא מלפני המלך וגו' ואח"כ ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר:

    אסתר רבה

  2. שושנת יעקב צהלה ושמחה, בראותם יחד, תכלת מרדכי.

    וכאן יש לבאר מי היא שושנת יעקב ?  ומדוע בראותם יחד תכלת מרדכי ?  שושנת יעקב היא רחל, כתר עליון איהו כתר מלכות ועלה אתמר: מגיד מראשית אחרית.  בחינת סוף דבר הכל נשמע את-האלהים ירא ואת מצוותיו שמור כי-זה כל- האדם (קהלת יב, יג)

    ראשיתו = שושנת יעקב (רחל)

    סופו=סודו= תכלת מרדכי.

    מרדכי היה מבני בניה של רחל (שושנת יעקב).

    ומדוע נקרא שמו מרדכי ? כי מרד במלכות.(של הרצון לקבל לעצמו בלבד).

    ואחר, שושנת יעקב היא אסתר (שכן גימטריה אסתר עולה שושנה) ועל כן שושנת יעקב היינו (תולדות שלו ) עולה ש"י.

    צהלה (בסוד ה' צלך על-יד ימינך) ושמחה (סוד הסתרה) אותיות חמשה, בסוד היד חזקה.

    אימתי צהלה ושמחה השושנה (שושנת יעקב) בראותם יחד(סוד הייחוד)

    את התכלית, תכלת מרדכי, כאמור.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest