דף הבית / חינוך, ילדים / כאשר הכסף שולט

כאשר הכסף שולט

Laitman_2011-02-03_3788_w.jpg

אנחנו נכנסים לעולם גלובלי, מקושר, יחד עם האסון האקולוגי הנגרם על ידי המרוץ האין סופי אחרי רווחים מהתוצר, ויריבות על מיליארדים בחשבוני הבנקים. אנחנו חשבנו שלא יהיה לזה סוף, אבל הסוף הגיע בכל זאת, אין יותר קונים ואין לאן להתקדם.

המשבר מתבטא בחינוך, בתרבות, ביחסים בין בני אדם, ובקשיים היום יומיים בהספקה העצמית. למייצרים יש פוטנציאל ואפשרויות להתפתחות, אך אין מי שיקנה את מוצריהם. ולשכבות של האוכלוסייה המערבית שאיבדו את אמצעיהם, אין אפשרות להיות צרכנים. קודם הם ייצרו וצרכו את מוצריהם, ובמעגל הסגור הזה הסתובבו סחורות וכספים, ועכשיו המעגל התפרק.

כל זה איפשר לבעלי ההון את הפיתרון השקרי, הם התחילו לשחק רק בכספים, בניתוק מסוים מהסחורות. כך התנפחה "בועה" גדולה, שהוסיפה את תרומתה למשבר הכללי. הרי הבועות כאלה הן, חסרות מילוי ריאלי, הן מנופחות על ידי פרסומות ומשחק שמתנהל בין המערכות הבנקאיות והפיננסיות למיניהן.

בכל התחומים שבהם האנושות פועלת, בחינוך, בתרבות, ביחסי אנוש, במשפחה, אשר גם נתונה לנסיבות שותפות, אנשים כבר אינם מסוגלים להתקיים. הם נהיו חסרי אונים. ניקח למשל את ספרד, אנשים צעירים שרכשו השכלה גבוהה באירופה, חוזרים הביתה ואינם מסוגלים למצוא עבודה, להקים משפחה ולפרנס אותה בכבוד, או להתקדם במקצועם. כל אחד רוצה לממש את הידע שצבר, למצוא את מקומו בחברה, להקים משפחה, לרכוש דיור, אך מתברר שאף אחד אינו זקוק לו. אנשים אינם מסוגלים לממש את עצמם בשום דבר, אין להם חיים נורמליים, ויש רק קיום עלוב ולא מסודר, ללא עבודה.

התהליך הזה מתפתח בכל העולם, ואין לו פיתרון. הרי במצב שאני דואג רק לעצמי ואינני דואג לעולם, אין לי אפשרות לספק לאנשים האלה את אמצעי הקיום. לא אכפת לנו זה מזה, ולכן מצד אחד, אנחנו זורקים כמות אדירה של עודפים, ולעומת זאת, העודפים הללו לא יכולים להגיע למקום שזקוקים להם נואשות. האגו שלי לא נותן לי שום הזדמנות לטפל באחרים, רק לאור האיום מצידם אני מוכן לספק להם משהו, בלית ברירה.

אנחנו רואים את זה גם באפריקה, שבעבר הפיקה מוצרים רבים והתפתחה להפליא. אבל אחר כך החלו להגיע לשם מוצרים מאירופה במחירי ההטלה. הם הרסו את השוק המקומי, האוכלוסייה הפסיקה לייצר את מה שהיא הייתה צריכה כדי להתקיים, אנשים עזבו את עבודתם ואת מקצועם. ואותן החברות שהפחיתו את המחירים, התחילו להעלותם, הרי אין כבר מתחרים מקומיים. כתוצאה מכך, האוכלוסייה התרוששה ונשארה ללא אמצעים, ומצב זה נמשך עד היום.

המצב בעולם הפך לקשה מאוד. המשבר הגלובלי מחריף. הוא משפיע גם על המדינות המפותחות, וגם על מדינות העולם השלישי, שחלקן רק התחילו להתפתח. כל זה נגרם על ידי האגו האנושי. וחוץ מזה אנחנו כבר מרגישים את הקשר ההדדי הכללי, כולנו שטים בסירה אחת, ואם אפילו אחד מזיק, זה משפיע על כל השאר. אי אפשר להתקדם. האגו שלנו מכה בנו כמו בומרנג.

באירופה זה מתבטא בצורה מאוד ייחודית. בחיפוש אחרי כוח והצלחה, ייצרו מדינות אירופה קשרים הדדיים משתלמים, וכבר אין אפשרות לנתק אותם. העזיבה של המערכת גורמת לקריסתה. כתוצאה מכך, במקום השוק המשותף, הייצור המשותף, החברה המאוחדת, אנחנו רואים מצב מחריד, שבו אף אחד איננו מסוגל לזוז ללא הסכמתם של האחרים.

כאן אנחנו מגיעים לצורך להתחשב אחד בשני. אפילו אם ההיסטוריה האירופאית גדושה במלחמות וסכסוכים, אפילו אם בעבר היו אירועים טרגיים רבים, אפילו אם אחד היה מושחת או משועבד על ידי האחר, היום דווקא מתוך שנאה, אדישות ופירוד, האירופאים צריכים לעבור לשיתוף פעולה. לא מספיק סתם להתחשב אחד בשני, אנחנו רואים שזה לא עובד.

מתברר שבשוק המשותף אי אפשר לפעול לפי חוקי הכלכלה הישנה שבנינו אותה מתוך הטבע האגואיסטי שלנו. המערכת הקודמת כבר איננה עובדת. היום גם הטבע האנושי והטבע החיצוני מעמידים אותנו מול תנאי חדש, האכפתיות האגואיסטית כבר לא תעזור, אנחנו נצטרך לממש את אהבת הזולת.

קשה לבטא את המילים האלה, הן נראות כל כך לא ריאליות, כל כך רחוקות מאיתנו. הלב לא מקבל אותן.

אבל אנחנו בכל זאת יכולים להתקרב לזה, אם נמשוך אלינו את השפעת הכוח המחייב. היום הטבע בעל כורחנו מכריח אותנו לרכוש את אהבת הזולת, כיוון שהאלטרנטיבה היא מוות מרעב, מחלות ואסונות הטבע. לכן אנחנו צריכים לבנות במקום זה כוח אחר שיחייב אותנו להתקדם לעבר אהבה הדדית.

איזה מין כוח זה יכול להיות? רק הסביבה שאותה אנחנו מארגנים בצורה כזאת היא שתחייב אותנו לאחדות חזקה יותר מבעיות האקולוגיה, הכלכלה, החינוך, המזון וכדומה. החברה צריכה להיות כזאת חזקה, שתעמוד מול היצר שלנו, תטפח בנו יחס חדש לזולת ותוביל אותנו מקצה לקצה, משנאה לאהבה.

מתוך שיחה מס' 13 על החיים החדשים, 11.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
המערב המסכן
אל תטביע אחרים היום, כדי שמחר לא יטביעו אותך
כל העולם הִיפּים?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest