דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כאשר האיומים מבטלים את הכול

כאשר האיומים מבטלים את הכול

בעל הסולם, "השלום בעולם": "הרי ששלום הפרט הוא גורם ישיר לשלום המדינה. הרי ששלום העולם ושלום המדינה תלויים זה בזה. ואם כן נמצא בהכרח, שאפילו אותו החלק שבמדינה אשר מרוצה כעת מהחיים הקיימים שהם הזריזים והפקחים – עדיין לפניהם דאגה רבה לבטחון חייהם מחמת המתיחות מאותם החותרים תחתיהם."

העולם שלנו עגול, ולא סתם מפני שכדור הארץ הוא עגול, אלא מפני שכל הקשרים מתעגלים מול עינינו. כל ה"אותות" נעים בינינו הלוך חזור וכולנו מקושרים ומחוברים, גם אם זה נגד רצוננו.

כאשר אנחנו מגלים את החיבור הפנימי בינינו, אנחנו מממשים אותו גם בחיצוניות, בונים מכשירים שונים לתקשורת. האם אדם שחי לפני כשלוש מאות, ארבע מאות שנים היה זקוק לטלפון נייד? בעצם, לא. בשביל מה? כדי לבדוק את המחירים של הקמח או המלח במדינה אחרת? ומה זה משנה לו? הרי זה רחוק מדי.

אבל בהדרגה, קשר גופני ישיר הפך לקשר רגשי-נפשי, ואנשים המציאו אמצעי תחבורה, מכוניות, רכבות, מטוסים, קשרי רדיו, וכולי. בסך הכול לפני חמישים שנה לא היה צורך בקווי תקשורת גלובליים שמקשרים בין כולם, ועכשיו אנחנו כבר לא מסוגלים לתאר לעצמנו כיצד אפשר להסתדר בלעדיהם. בעשר-חמש עשרה השנים האחרונות האינטרנט הקיף את כל העולם ופרץ לחייו של כל אדם. מדוע? מפני שהאדם הרגיש בזה צורך פנימי ופיתח טכנולוגיה מתאימה. דרך אגב, היום יש לנו גם חסרונות יותר גדולים, אבל האגו של אנשים בודדים בולם את ההתקדמות במקום ואינו נותן לנו את הכלים המתאימים…

בכל מקרה הכול נובע מתוך תסכול, מתוך חיסרון, מתוך משיכה פנימית למשהו. דווקא היא מחייבת אותנו לבנות כלי עזר כאילו לתקן בעזרתם את העולם.

אבל יחד עם זאת, הקשר הגלובלי מלווה בתופעה שלילית, מסוכנת מאוד. כיוון שבגלל האגו אנחנו מקושרים בינינו בעזרת רצונות רעים, כל אחד רוצה לשלוט על האחרים, להנות על חשבונם, לנצל אותם לטובתו. לו רק יכולנו לעשות הגבלות כלשהן, אבל זה מאוד קשה. לכן, הקשר בינינו עלול להיות מאוד מסוכן.

אנחנו נמצאים במצב מעבר, מצב ביניים, על אף האיומים יש לנו צורך בקשר מוחלט, אנחנו רוצים לראות ולשמוע את כולם, בלי קשר להבדלי שפה, תרבות והבדלים נוספים, אנחנו רוצים להבין ולהרגיש כמה שיותר, אנחנו כבר בשלים להפוך את האינטרנט למשהו אחר לחלוטין, מפני שנכון להיום הוא כבר נותן לנו אפשרויות מאוד מוגבלות יחסית לדרישות שלנו. הטכנולוגיות המודרניות מסוגלות לגשר על הפער הזה, אבל בינתיים לא מפתחים אותן לשימוש הרחב.

לכן, אנחנו נמצאים במעבר חד מאוד והשלום בעולם היום תלוי למעשה בכל אחד. כלומר, כל אחד צריך תיקון, אחרת הוא עלול לגרום נזק בקנה מידה לאומי. למשל, ה"האקרים" יכולים לחבל בהפעלה מרחוק באחד התחומים החיוניים, לפרוץ את ההגנה האלקטרונית של מאגרי הגז או מערכת הספקת החשמל. במילים אחרות, "ידען" כלשהו יכול מפינה מרוחקת בעולם לבצע בעזרת עשר אצבעותיו אסון נוראי.

כלומר, כל עוד אנחנו לא מתוקנים, הקשר בינינו מסוכן ביותר לשלום העולם. וזה נוגע לתחומים שונים רבים, ובמיוחד כאלה שעושים עסקים מייצור נשק. האנשים האלה רק מחכים שיפרוץ סכסוך כלשהו בעולם. זאת צורת החשיבה של העולם האגואיסטי, וכך הוא יישאר עד שנתקן את האגו שלנו.

אבל מצד שני, דווקא הסכנה שנגרמה על ידי תופעות גלובליות מגלה לפנינו הזדמנות לתיקון. כי לא תהיה לנו ברירה, אנחנו לא נוכל להמשיך לחיות תחת איום כה גדול וקבוע. כל עוד הסכנה קיימת לא כדאי לנו לחיות, להתחתן, להוליד ולגדל ילדים. אם כל אחד מסוגל לפגוע בקלות בהצלחה שלי ואפילו לסיים את חיי, כל ההתחלות מאבדות משמעות.

ודווקא אז האדם מבין סוף סוף שחייבים לתקן את המצב. אז כיצד אפשר להגן על עצמי מפני פושעים? כי בעצם, חיי תלויים בכל אחד, ואני פשוט לא מסוגל לחיות תחת איום מתמיד. כי אי אפשר לרוץ אחרי כל הפושעים הפוטנציאליים…

יתכן, שכל זה יביא אותנו להחלטה מחוסר ברירה.

ובינתיים אנחנו אפילו לא מבינים בעזרת איזה מנגנון אפשר להגיע לפתרון. האומות המאוחדות? אנחנו רואים שהם חסרי אונים. מאחורי החיבור הדקורטיבי מסתתרת האמת המרה, והיא, שכל אחד משתדל להרוויח בעצמו על חשבון האחרים. למעשה, אין למי לפנות. אין ארגון או מוסד שמייצג את האנושות בנוגע לשאלות המפתח של זמננו…

בכל מקרה, בעל הסולם כותב, ששלום העולם ושלום הפרט הם היינו הך. והתנאי ההכרחי של זמננו הוא להכיר סוף סוף את הצורך בחיבור, בשלום, בהסכמה ובאהבה בינינו. בלי אהבה אנחנו לא יכולים לשרוד.

העיקרון של "ואהבת לרעך כמוך" יהיה תוצאה של "הכרת הרע" קשה מאוד, כשלא תהיה ברירה האדם יבין שהוא חייב לקיים אותו.

כך או אחרת, הפרט והכלל מתקדמים היום באותה הדרך, בדרך "הכרת הרע" שדוחפת אותנו, בסופו של דבר, להחלטה, שחייבים לעבור לסדרי חיים חדשים ולתוכנה חדשה. ואז אנחנו נעלה סוף סוף על דרך חדשה.

מתוך שיעור על פי המאמר "השלום בעולם", 29.07.2013

ידיעות קודמות בנושא:
קשר הדדי: לא לגרום לאסון
במקום היררכיה (מדרג), עיגול
משבר: בחיפוש אחר הפתרון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest