דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / יותר רחוק מהבורא, יותר קרוב אליו

יותר רחוק מהבורא, יותר קרוב אליו

Laitman_2011-02-25_9307.jpg

אנחנו מתחילים את הדרך שלנו מהנקודה הנמוכה והרחוקה ביותר. אין דבר רחוק יותר מהבורא מאשר האדם.

תכונת הבורא היא "השפעה", בעוד שתכונת הנברא שייכת לדרגת ה"דומם". אין כמעט הבדל ביניהן, מלבד העובדה שדרגת ה"דומם" נמצאת תחת שליטתו המוחלטת של הבורא במאה אחוז של התכחשות עצמית, כשאין לו שום דבר משל עצמו.

לאחר מכן מופיעות דרגות הצומח והחי. הן נבדלות במקצת מדרגת ה"דומם", אך לא לפי הכוונות והרצונות אלא לפי התנועה שכביכול מנוגדת לבורא.

דרגות ה"צומח" וה"חי" צומחות, גדלות, נעות ומתפתחות, ובכך מתרחקות מהבורא. אך הן עדיין לא יוצאות מתחת לשליטתו, אלא פשוט הבורא "מאפשר" להן להיות כלולות משני הכוחות ולהתפתח, תוך שהן נשארות תחת שליטתו. ולכן כל הדרגות האלה יחד נקראות "הטבע".

לאחר מכן מופיעה דרגת ה"אדם", שגם היא עוברת את אותם השלבים: דומם, צומח, חי ומדבר. דווקא במדרגה האחרונה מתחילה הבחירה החופשית.

ה"חופש" הוא מושג יחסי, הוא תלוי באובייקט התצפית. איננו מעמידים למשפט אבנים או עצים, אבל אנחנו דנים את החיות, דבר שמאפשר לנו לאלף אותן וכן לנצל אותן. ואת האדם כבר אפשר "לשפוט" במלוא מובן המילה.

בסופו של דבר האדם מוצא את עצמו בריחוק מקסימלי מהבורא, עד כדי כך שאנחנו מכנים את הטבע שלו "היצר הרע", בעוד שהשלבים הקודמים מהווים את הטבע, כלומר, נמצאים בשליטת הבורא.

מכאן נשאלת השאלה: אם רוב בני האדם משתייכים לדרגות ההתפתחות ה"טבעיות", כיצד הם יתקדמו? הרי כולנו מתחילים מדרגת ה"דומם".

לצורך זה קיים מכשיר מיוחד: הייסורים. המכשיר הזה פועל עלינו ומקדם אותנו קדימה. הייסורים קשורים אצלנו עם ההרגשה הרעה, אבל צריך להבין שהם לא סתם מכשיר, אלא מערכת שלמה שיוזמת התפתחות. באמצעותה הכול מתפתח לקראת השלמות.

אם כן, גם בשלבים הבאים, ההתפתחות שלנו שואפת אל המטרה באותו הכיוון, רחוק יותר ויותר מהבורא לפי הבחירה החופשית העצמית. בטבע שלנו, ביצר הרע, אנחנו גדלים ומתרחקים מהבורא, ולכן צריכים להתקרב אליו בעזרת הכוונה. החל מנקודה מסוימת שנקראת "לשמה", אנחנו מתחילים להתקרב לבורא ולהיכנס לתוכו.

דווקא בנקודה ההתחלתית הזאת של הכוונה האלטרואיסטית אנחנו רוכשים לראשונה את הבחירה החופשית האמיתית, בעוד שלפני כן היה לנו רק תחליף אגואיסטי.

מתוך שיעור על מאמר "החרות" של בעל הסולם, 04.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
האדם בורא את ההתפתחות של עצמו
הנברא שיצא משליטת הבורא
תשנה את מחשבותיך, ותראה עולם שונה!?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest