יום ה' וליל ה'

שאלה: (לפי מאמר של בעל הסולם מתוך הספר "שמעתי" –"מהו יום ה' וליל ה', בעבודה"): האם תוכל להבהיר ולהסביר, מה זה "יום" ו"לילה" של הבורא, בשונה משלנו?

תשובתי: כתוב: "הוֹי הַמִּתְאַוִּים אֶת יוֹם יְהוָה, לָמָּה זֶּה לָכֶם יוֹם יְהוָה הוּא חשֶׁךְ וְלא אוֹר". (עמוס, ה' יח'). השאלה היא – מה זה "יום ה'"? אם אדם רוצה להשיג הידמות והשתוות לבורא, אז "יום ה'", זהו מצב שבו הוא יכול להשפיע. ולא שהבורא יאיר לו, בכך שממלא את הרצון שלו, אלא על אף כל הרצונות שלו הוא יבקש מהבורא רק דבר אחד – שייתן לו את התכונה להשפיע, התכונה של "אמונה למעלה מהדעת".

כלומר, אף על פי שברצונות שלו, שכל הזמן משתנים, הוא ירגיש חושך, הוא לא ירצה שהאור יאיר לו שם מפני שאז זה יימצא "בתוך הדעת". ואילו הוא רוצה שיופיע אצלו טבע שני, שמעל לכל ההרגשות של החושך בתוך הרצונות שלו, הוא ירגיש שעל ידי ההתעלות מעל להרגשת החושך הוא יכול להשפיע לבורא.

מה אתה יכול להשפיע? רק את ההשתוקקות שלך! וכאן הוא מתחיל להודות לבורא על כך שברא אותו אגואיסט, שיוצר בתוכו כאלה רצונות אישיים ענקיים, וכנגד הרצונות האלה משחק איתו, שהבורא רוצה כאילו להשפיע לו, למלא את הרצונות האגואיסטיים, ואילו הוא מסכן, מפחד שלא לקבל בהם, וכאילו להיפך – להתעלות מעל לכל הרצונות האלה, ואז, דווקא בזה שמתעלה מעל לרצונות האלה, הוא מקבל עזרה מהבורא, את הכוח הנגדי הזה הוא מרגיש כעזרה, כמתנה, וזוהי ההשפעה שלו לבורא.

ותמיד הבקשה שלו היא לא אמיתית, מפני שלמעשה הרצונות שמתגלים בו הם רצונות אגואיסטיים, ואפילו אם הוא מבקש את תכונת ההשפעה על רצונות שעדיין לא מתוקנים, זה אומר שהוא מבקש מתוך הרצון הזה, כלומר, למעשה, תמיד יש לו בתוך הבקשה רצון לקבל משהו לטובת עצמו. לכן הבקשה שלו היא לא אמיתית ונקראת "משחק".

אבל גם הבורא משחק עימו, כמו שכתוב: "לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ" (תהלים ק"ד), כתוב שהבורא משחק עם לוויתן, מפני שמלכתחילה ברא נברא "לא ברצינות, אלא למען המשחק", מפני שהוא לא היה זקוק לו, ולכן אנחנו יכולים בהתאם לכך לבקש ממנו את תכונת ההשפעה אפילו "לא ברצינות". ובזה חוסר הרצינות מצידו ומצידנו הם שווים. ולכן אנחנו נמצאים איתו בהשתוות הצורה.

ואז כל מה שהאדם צריך לבקש, זה "לשחות" באור הקבוע של הבורא, מעל ל"רשימות" שעולים מתוכו, מעל להתפעלויות שמשתנות. אני מבקש רק דבר אחד – את האפשרות לשחות מעליהם, כמו על גלים, מעל לכל הרצונות והתכונות שעולים בתוכי. אני רוצה מעל כולם לעלות בהשפעה לבורא.

דווקא את ההשתוקקות הזאת שלי אני משפיע לו, ואין לי יותר מה לתת לו. ואף פעם, מבלי שאני אקבל ממנו את כוח ההשפעה, אני לא אוכל בעצמי לייצר מתוכי את התכונה הזאת.

ומי שלומד תורה באופן פורמלי, למען ידע ולא למען התיקון, אם יגידו לו שהשכר שלו יהיה "יום ה'", כלומר, הוא ירכוש את כוח ההשפעה, אז הוא יתנגד ויאמר, שזה "חושך" ולא "אור".

ידיעות קודמות בנושא:
"אני ישנה וליבי ער…"
אור היום
ויהי ערב ויהי בוקר, יום אחד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest